Wednesday, December 29, 2010

Dihukum mati

Seorang lelaki warganegara Pakistan yang berhijrah ke Malaysia untuk mencari pekerjaan, dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah atas tuduhan mengedar dadah seberat 8,410 gram, Julai tahun lalu.

Hakim Datuk Mohd. Yazid Mustafa menjatuhkan hukuman itu terhadap Faisal Shah, 25, selepas beliau berpuas hati bahawa tertuduh gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah terhadap pertuduhan itu.

Beliau dalam penghakiman ringkasnya menolak pembelaan tertuduh bahawa beg yang mengandungi dadah dan dibawanya semasa pemeriksaan, ditemui di dalam tandas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) semasa tiba dari Karachi, Pakistan.

Faisal Shah didakwa mengedar 8,410 gram dadah campuran (7,701 gram heroin dan 709 monoacetylmorphines) di Bahagian Bagasi C, Aras 3, Balai Ketibaan, KLIA, Sepang pada pukul 12.40 tengah hari, 15 Julai 2009.

Dia dibicarakan mengikut Seksyen 39B(1) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 39B(2) akta sama yang membawa hukuman mati mandatori.

Sepanjang perbicaraan, lapan saksi dipanggil oleh pihak pendakwaan manakala tertuduh memberi keterangan secara bersumpah dari kandang saksi di peringkat pembelaan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Mohd. Nordin Ismail manakala tertuduh diwakili peguam Karpal Singh.




.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!