Sunday, December 5, 2010

Selamat Tinggal, Limewire!

Pada 31 Disember 2010, Limewire akan tutup.


Limewire, layanan file-sharing muzik akhirnya diputuskan bersalah setelah menjalani proses perbicaraan panjang berkait pelanggarannya terhadap hak cipta di industri muzik. Pada hari Jumaat waktu tempatan, Limewire menyatakan secara rasmi akan tutup selamanya.

Umum mengetahui, Limewire adalah program client peer-to-peer (P2P) untuk file sharing secara percuma yang meluas didunia dan berjalan di berbagai platform, termasuk Windows, Mac OS X, Linux, dan platform lain berdasarkan Java.

Ia dikenali sebagai layanan yang mempermudah pengguna Internet untuk menemukan lagu atau file video di Internet. 10 tahun dahulu, jika seseorang sukar menemui file muzik mp3 lagu kegemarannya di Google, dia akan mencari file tersebut di Limewire. Klik! Dengan mudah lagu itu ditemui dan siap dimuat turun.

Sayangnya, cara seperti itu dinilai ilegal oleh Industri pengeluar muzik RIAA (Recording Industry Association of America) kerana pemegang hak cipta tidak mendapatkan hak atas cipta karyanya. Sementara pengguna secara bebas dan percuma bertukar lagu di Limewire. Dengan demikian, Limewire dituntut US$150.000, sebagai hukumannya.

"Sebagai hasil dari situasi hukuman yang kami hadapi, kami tidak punya pilihan lain selain menutup operasi Limewire Store untuk selamanya," kata Limewire dalam pernyataan rasminya, yang dipetik dari Straits Times, Sabtu 4 Disember 2010.

"Tanggal 31 Disember 2010 bermakna tutupnya pintu virtual Limewire Store," tambahnya.

Tidak salah lagi, Limewire memang merupakan outlet terbesar di dunia, di mana para pengguna Internet boleh saling bertukar file muzik, filem, dan acara TV secara percuma via Internet. Didirikan oleh Mark Gorton sejak 2000, Limewire telah menjadi duri tajam bagi perusahaan rakaman dunia sampai akhirnya ditutup Disember 2010.



.

2 Penyokong CHELSEA:

Syafiq Rosli on December 5, 2010 at 1:12 AM said...

huhu..hilang da satu tmpt download muzik..

Lulu Caldina on December 5, 2010 at 1:45 AM said...

takpe..ada byk lagi..ngee..

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!