Monday, January 31, 2011

8 tahun tapi seperti 80?

Kanak-kanak berusia 8 Tahun kelihatan seperti nenek 80 tahun

Sungguh kasihan melihat nasib anak perempuan yang masih berusia 8 tahun ini, kerana suatu penyakit yang aneh. Diaz nama anak perempuan yang berasal dari Cajamarca Peru ini harus menjalani hidupnya dengan kesusahan.



Dipetik dari berita Cina Xinhua menyebut bahawa sejak lahir jantung Diaz sudah tidak boleh berfungsi normal, begitu juga pandangan matanya. Salah satu matanya menderita buta tetap sedangkan yang satu lagi menderita katarak. Selain itu Diaz juga menderita Osteoporosis (kerapuhan tulang). Menurut analisis doktor salah satu penyebab keadaan ini adalah kerana pemakanan buruk selama masa kandungan terutama kekurangan asid folat.

Namun dalam laporan lain menyebut penyakit yang di deritai oleh Aracely Diaz nama lengkap gadis cilik ini disebabkan kerana mutasi gen, dimana kes seperti ini sangat jarang dan boleh terjadi 1 : 2 juta kelahiran. Ibu Diaz sendiri Elvia Rojas mengakui sangat hairan kejadian yang menimpa anaknya mulai sejak kecil ini.

Eva Klein, seorang ahli genetik dari Institut Kedoktoran Geriatrik, mengatakan kes Aracely ini kali kedua terjadi di Peru dan ketika ini ada 50 anak di dunia dengan progeria seperti ini . Dia mengatakan penyakit ini disebabkan oleh mutasi gen pada lengan panjang kromosom 1.

Dengan keadaan seperti ini Diaz yang usianya masih 8 tahun sudah kelihatan sangat tua bahkan nyaris seperti seorang nenek. Baik dari wajahnya dan kulitnya. Semoga Tuhan memberikan kasih sayang padanya dan memberikan jalan keluar yang terbaik baginya.








.

4 Penyokong CHELSEA:

Ce'gu JAERA on January 31, 2011 at 4:50 PM said...

aduii... kesiannya nasib kanak-kanak ini... semoga ia tabah dengan ujian yang menimpa

tomatokering on January 31, 2011 at 5:09 PM said...

kesiannya . sama-sama doa yg terbaik la kan . :)

shafiqabdshukor on January 31, 2011 at 5:49 PM said...

kesiannya..
budak2 lg tu...
moga dpt sembuh..

Anonymous said...

keciannye

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!