Monday, January 17, 2011

Tikus raksasa di China

Selepas entry ini [KLIK SINI] rupanya ada lagi yang bersaiz raksasa...


Tikus raksasa dengan gigi sepanjang 2.5 cm tertangkap di selatan China. Tikus itu memiliki berat 6 paun.

Penangkap tikus itu yang hanya disebut namanya sebagai Pak Xian mengatakan berhasil menangkap tikus itu apabila dikerumuni ramai orang.

Dia menyangka tikus itu spesies yang bernilai tinggi. Tikus itu melawan ketika ekornya akan ditangkap dan tenang setelah dipegang lehernya.

"Aku telah menangkap tikus yang berukuran seperti  kucing," katanya.

Perhutanan China mengidentifikasikan tikus itu sebagai tikus bambu. Tapi petugas berkata bahawa kenyataan itu masih perlu penelitian lebih lanjut.

Tikus bambu China jarang yang boleh berukuran lebih dari 10 inci. Tikus ini sering ditemui di sebelah selatan China, utara Burma dan Vietnam.

Sementara tikus bambu Sumatera sering ditemukan di barat daya China Yunnan. Di semenanjung Malaysia tikus boleh membesar sehingga panjangnya mencapai 30 inci termasuk ekor dan beratnya boleh mencapai 8 paun.

Tikus raksasa Sumatera pernah diangkat dalam cerita Sherlock Holmes dengan judul The Adventure of a Sussex Vampire. Semua tikus bambu biasanya bergerak kurang lincah dan menghabiskan waktunya didalam lubang.

Tikus bambu China sering disajikan sebagai makanan (blueekk). Tikus terbesar adalah tikus Afrika yang boleh membesar sehingga sepanjang mencapai 36 inci.



.

3 Penyokong CHELSEA:

aZIEra itu aKu.... on January 17, 2011 at 11:05 PM said...

mak aiii besar nye...kalau jupe kat rumah ni mau pengsan sbb terkejut....:)

Amy Wong on January 18, 2011 at 12:28 AM said...

goreng sedap ni. haha

Miera Hassan on January 18, 2011 at 1:40 AM said...

besarnye..eiii geli

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!