Tuesday, February 15, 2011

Nekad Membedah Perutnya Sendiri



Biasanya seorang Doktor membedah pesakit yang sakit. Tapi lain halnya dengan Doktor Leonid Rogozov, Dokter berbangsa Rusia ini melakukan pembedahan pada dirinya sendiri.

Ceritanya berawal pada bulan April 1961, ketika bertugas di Artartika dan turut serta dalam ekspedisi Antartika Soviet .Waktu itu dia merasa sakit di perut kanan bawah dan demam. Dia pun mendiagnos dirinya sendiri yang ternyata menderita usus buntu akut.Hari berikutnya dia merasa putus asa dan kesempatan untuk memanggil pesawat. Namun tidak ada. Ketika itu dia adalah satu-satunya doktor di Novolazarevskaya, pada malam hari.

Dia pun melakukan pembedahan pada dirinya sendiri menggunakan anestesi lokal. Dia dibantu oleh seorang pembantu mesin dan seorang ahli meteorologi di stasen itu. Mereka berdua membantunya memberikan instrumen medik dan memegang cermin kecil di perutnya.Wow... tak boleh dibayangkan.



Dia melakukan pembiusan lokal dengan solusi novocaine dan membuat 'potongan' 12cm di kawasan perut kanan dengan pisau bedah. Pembedahan tersebut berlangsung hingga 1 jam dan 45 minit lamanya.


Rogozov Leonid

Rogozov Leonid pada tahun 1959 lulus dari Institut dan segera diterima di residens klinik pembedahan. Namun, pembelajarannya di residens terputus kerana Leonid melakukan perjalanan ke Antartika di bulan September, 1960 sebagai seorang doktor dari Soviet ke stasen Antartika Novolazarevskaya.

Dengan tindakan nekadnya itu, Dokter Leonid Rogosov menjadi terkenal kerana berhasil membedah dirinya sendiri dan kembali sihat.



.

2 Penyokong CHELSEA:

Asni Misri ❤ on February 15, 2011 at 9:31 PM said...

anda ditag..sila datang keblog ;)

Lulu Caldina on February 16, 2011 at 12:54 AM said...

@ceritera asni macam mana nak datang, link blog takde..huhu

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!