Thursday, March 3, 2011

'Kaktus Berjalan'


Fosil binatang aneh yang dipanggil kaktus berjalan ini memberi titik terang evolusi ketam dan labah-labah. Hasil yang ditemui oleh ilmuwan China ini diterbitkan di jurnal Nature.

Spesimen fosil ini ditemukan pada 2006 di dalam batu di wilayah Jianshan, dekat Haikou, barat daya  Yunnan, China. Fosil ini mengungkap hidupan berperisai yang hidup hampir setengah milian silam.

Haiwan ini hidup di masa Cambrian Explosion, ledakan menakjubkan keanekaragaman hayati yang menentukan masa depan spesies yang hidup ketika ini. Haiwan ini memiliki panjang sekitar enam sentimeter.

Selain itu, haiwan ini memiliki duri pusat yang memberi kesan seperti cacing kurus bertubuh lunak. Selain duri pusat, terdapat 10 pasang duri yang menyatu dengan duri pusat yang nampak seperti kaki.

Menurut jurnal itu, haiwan primitif ini berhubungan erat dengan fosil modern Arthropoda. Temuan ini mendukung teori bahawa Arthropoda berasal dari moyang yang memiliki kaki yang berkembang menjadi kaki keras seperti bahagian tubuhnya yang lain.

Spesies ini dipanggil Diana Cactiformis. Dian merupakan definisi dari Yunnan China, sementara Cactiformis merujuk pada bentuknya yang mirip kaktus.



.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!