Thursday, May 5, 2011

Dilarang merokok, tapi nak cakap apa bila..


Ular sawa yang satu ini mempunyai kebiasaan aneh. Menu santapannya hari-hari bukan daging, seperti kebanyakan makanan ular lainnya, melainkan rokok. Ular sawa ini ketagih kepada rokok. Seperti tidak percaya kepada kelakuan aneh ular peliharaannya, Solihon memanggil penduduk kampung datang untuk datang melihat. Setiap hari, rumah Solihin di Desa Beringin, tidak pernah sepi dari pengunjung.

"Awalnya saya tak percaya, tapi setelah melihatnya sendiri, ular sawa itu benar-benar menghisap rokok," kata Rasimin penduduk Desa Sangger Agung.
Tidak hanya kagum, sebahagian besar pengunjung yang datang juga memberikan rokok kepada pemilik ular itu. Rokok itu dimaksudkan untuk makanan ular sawa bersisik seperti karang warna keemasan tersebut. "Supaya meringankan perbelanjaan rokok pemilik ular," ujar Rasimin.

Solihin menjelaskan bahawa dia menemui ular sepanjang 3 meter itu di gua Batu Tambin, Desa Baengas, kira-kira 3 kilometer sebelum Jembatan Suramadu, sekitar dua bulan lalu. Dia lantas membawa ular itu ke rumah. Namun ketika diberi makan daging, ular itu sama sekali tidak tertarik untuk memakan daging itu.

Mata ular itu terus menatap pada rokok yang dihisap Solihin. Solihin pun menghulurkan rokok itu kepada ular. Ternyata ular itu terus menghisap rokok tersebut. "Sekarang saya cuma beri rokok, sehari boleh habis sebungkus," ujar Solihin.

Untuk memberikan rokok, Solihin menyalakan rokok, lalu dimasukkan ke mulut ular itu.

Kerana keunikkan itu, ramai yang ingin membeli ular itu malahan dengan harga yang mahal namun Solihin menolak dan memilih untuk memeliharanya sendiri.



.

2 Penyokong CHELSEA:

Anonymous said...

ish...scary je ular hisap rokok,
tu ular or....
bunian menyerupai ular? hehe.

kalau i,jual je lah.
taknak simpan dah..
takut je..

Anonymous said...

ye ke ular tu hisap rokok ?
entah2 org tu x de makanan die bagi rokok jeee

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!