Saturday, September 17, 2011

Dia yang malang..


Berderap dengan gagah di antara rumput dan menikmati derai angin hanyalah impian bagi seekor kuda jantan bernama Jerry, yang menderita obesiti. Namun kini kuda itu boleh menikmati hidup sebagai seekor kuda.

Sebelum dia ditemui oleh Joanne Vaughn dari Horse World, sebuah pusat jagaan kuda, Jerry adalah kuda malang yang ditinggalkan pemiliknya di penternakan lembu.

Di sana Jerry tidak terawat dengan baik. Yang terburuk, tulang kuku kaki-kaki Jerry yang tidak terawat itu terus tumbuh memanjang hingga 30 sentimeter dan membuat Jerry kelihatan seperti sedang memakai kasut Aladin.

Jerry yang kelihatan itu kelebihan sangat gemuk sehingga 127 kg dan nyaris tidak dapat berjalan, semakin tersiksa dengan keadaan tulang kukunya yang memanjang dan membengkok. Keadaan itu membuatnya sakit bila berjalan. Bahkan, sinar-X menunjukkan bagaimana tulang kuku Jerry telah bengkok dan tulang kukunya bleh menembusi tapak kuku.

Selama di pusat jagaan, Jerry mendapatkan rawatan dengan baik. Dalam enam bulan, secara mengejut Jerry telah menghilangkan timbunan gemuk tubuh hingga 114 kg. Kuku kaki Jerry yang kotor dan panjang itu pun telah mendapatkan rawatan.

Kini Jerry telah kembali menjadi seekor kuda sejati. Dia dapat kembali berderap dengan lincah dan tanpa perlu merasa sakit kerana kuku kaki bengkok yang menyakitkan.



.

1 Penyokong CHELSEA:

tiefazatie on September 17, 2011 at 3:56 PM said...

wah..macho sdh die..hehe

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!