Friday, October 28, 2011

Tidak lagi menggerunkan

sebelum kejadian

Seorang ibu yang muka dan tangannya terkoyak akibat diserang cimpanzi bersuara kepada umum buat kali pertama sejak melakukan pembedahan pemindahan wajah.
Charla Nash, 55, cuba untuk menangkap monyet milik majikannya, Travis yang lari apabila haiwan itu menyerangnya pada Februari 2009. Dalam serangan cimpanze seberat 90.7 kilogram itu menyebabkan mata Charla menjadi buta selain mencederakan hidung, telinga, bibir dan kedua-dua belah tangannya hingga ibu tunggal itu nyaris meninggal dunia.


Travis, 14, ditembak mati oleh polis ketika Charla dikejarkan ke hospital dekat kediamannya di Stamford, Connecticut.
Pembedahan kecemasan selama tujuh jam menyelamatkan nyawa Charla tetapi menyebabkan wajahnya cacat teruk.

Dua tahun kemudian, wajah Charla hampir pulih selepas menjalani pembedahan pemindahan wajah.

Orang kedua yang menjalani pembedahan sedemikian, Charla berkata mengenai muka barunya: “Ramai orang memberitahu saya, saya kelihatan cantik sekarang dan saya tidak pernah diberitahu seperti itu sebelum ini. Saya tahu saya kelihatan baik-baik saja.” “Saya tidak perlu bimbang muka saya akan menakutkan orang lain,” katanya.


Charla mengunjungi rakan dan majikannya, Sandra Herold apabila haiwan peliharaan keluarga itu merampas kunci kereta Sandra dan melarikan diri menerusi pintu yang terbuka.

Kedua-dua rakan itu mengejar Travis yang pernah muncul beberapa kali dalam pertunjukan dan iklan di televisyen Amerika tetapi Charla yang dapat menangkapnya.
Kecederaannya dikatakan sangat parah hingga kakitangan hospital terpaksa menerima kaunseling selepas merawatnya.

Bagaimanapun, Charla tidak pernah putus harapan. Charla berkata: “Saya rasa pada mulanya, saya sering berfikir mengapa saya yang menghadapi musibah ini? “Seluruh kehidupan saya tidak mudah tetapi saya tidak putus asa.” Charla menjalani pembedahan pemindahan muka pada Jun lalu. Pembedahan menyakitkan itu membabitkan puluhan doktor dan mengambil masa selama 20 jam.


Pembedahan pemindahan wajah itu berjaya walaupun usaha untuk menyambungkan semula tangan ke lengannya yang cedera tidak berjaya kerana tubuhnya menolak anggota baru.







.

1 Penyokong CHELSEA:

Anonymous said...

seramnye..mintak2 dijauhkan dari semua ni...T____T

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!