Thursday, November 3, 2011

Bila amah lari....


Seorang akauntan meminta agensi pembantu rumah mengembalikan wang sebanyak RM10,965 kepadanya selepas amah Kemboja yang dibekalkan kepadanya melarikan diri pada 24 Oktober lalu. Menurut Liew Mong Yee, 29, agensi tersebut didakwa tidak berupaya membekalkan amah baharu dengan segera dan jika diganti dengan amah lain, dia akan dikenakan bayaran tambahan.

“Ini bukan silap saya dan kenapa saya yang harus membayar sedangkan ia adalah tanggungjawab agensi,” katanya pada sidang akhbar di Biro Pengaduan dan Perkhidmatan Awam MCA di sini kelmarin. Turut hadir Ketua Pejabat Biro Pengaduan dan Perkhidmatan Awam MCA, Datuk Micheal Chong. Jelasnya, agensi tersebut memberi tempoh jaminan selama tiga bulan iaitu sekiranya amah melarikan diri, mereka akan memberi amah baharu kepadanya.

“Amah tersebut hanya berkhidmat selama sebulan lebih dengan saya. “Sekarang, mereka (agensi) tidak mengotakan janji malah meminta saya membayar lagi untuk mendapatkan amah baharu,” katanya. Mengulas lanjut, kata Mong Yee, amah tersebut yang berusia 28 tahun dipercayai melarikan diri selepas menyedari kamera litar tertutup (CCTV) dipasang di rumahnya pada 23 Oktober lalu. “Ketika dia lari, anak saya berumur dua tahun ditinggalkan berseorangan di rumah.

“Saya dapati dia berkelakuan pelik selepas dua minggu bekerja antaranya dengan menukar pakaian di balkoni rumah. Saya kemudian memasang CCTV bagi menjamin keselamatan anak saya ketika saya dan suami keluar bekerja. “Apabila dia dapat tahu saya memasang CCTV, dia terus menghilangkan diri keesokan harinya,” katanya. Tambahnya, kejadian itu menyebabkan dia tawar hati dan tidak mahu lagi pembantu rumah baharu sebaliknya mahu wangnya dikembalikan. Sementara itu, Chong berkata, beliau akan membawa perkara tersebut ke Tribunal Pengguna untuk menuntut wang milik Mong Yee.




P/S - Masalah ni dah selalu diluahkan oleh redmummy... Banyak duit habis... Kenapa pihak berkenaan tak ambil tindakan  untuk mengelakkan hal ni terus terjadi eh??









.

1 Penyokong CHELSEA:

JunAina on November 3, 2011 at 1:35 PM said...

perlu diingatkan. bila pembantu rumah lari dan kita lapur ke imigresen kita akan di denda lagi rm200...

yang makin kaya agensi.

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!