Saturday, January 14, 2012

Gadis berani, ​​menjelaskan keadaan yang jarang berlaku : tumor berkembang di badannya

Apabila Katie Newell berusia 15 bulan, dia didiagnosis dengan keadaan yang jarang berlaku yang menyebabkan tumor menyakitkan berkembang di separuh bahagian atas badannya. Dia tidak makan dengan betul dan ibu bapanya telah diberitahu dia tidak akan hidup melepasi usia lima tahun.
Tetapi anak muda yang berani berjuang dan setelah beberapa pembedahan di Amerika Syarikat, beliau baru sahaja meraikan ulang tahun ke 18.

Bercakap mengenainya, di 'ITV This Morning', remaja dari Chelmsford, mendedahkan beliau mempunyai zaman kanak-kanak yang sukar ketika didiagnos neurofibromatosis kerana ianya telah meninggalkan pertumbuhan mencacatkan.
'Ia adalah sukar bagi saya sebagai kanak-kanak kerana orang lain akan berbisik tentang saya di jalan', katanya.

'Pertumbuhan yang dekat paru-paru saya memberi kesan kepada saya kerana saya sukar berjalan atau naik tangga. Saya lelah. Kadang-kadang keadaan saya menakutkan saya, seperti apabila saya 14 tahun, saya diberitahu saya boleh mati dari pembedahan untuk menghapuskan pertumbuhan.'

Katie menghidap neurofibromatosis - satu keadaan genetik yang menyebabkan tumor pelbagai yang memberi kesan kepada sistem saraf. Mereka biasanya bukan kanser tetapi boleh memampatkan organ-organ seperti paru-paru dan menyebabkan kelemahan muka dan pekak.

Dia telah diberitahu dalam rancangan itu, bahawa saintis baru-baru ini telah membuat spekulasi bahawa Yusuf Merrick, yang juga dikenali sebagai Man Gajah, menderita daripada keadaan ini bersama-sama dengan sindrom Proteus. Pertumbuhan termasuk saluran darah dan saraf dan hanya ditangani apabila ianya mengancam nyawa. Kadang-kadang ianya tumbuh semula apabila telah dikeluarkan.

 Ibunya Vanessa, yang mengalami penyakit yang sama, namun tidak serius, berkata: 'Apabila dia mendapat penyakit itu, saya membuat keputusan, kita terpaksa melakukan sesuatu, dan bukannya menunggu dia mati.

'Jadi kami kumpulkan wang dan pergi ke Amerika untuk pembedahan, kerana mereka memberitahu anda risiko kematian tetapi disamping itu juga memberi anda pilihan.'






.

1 Penyokong CHELSEA:

Ce'gu JAERA on January 16, 2012 at 3:23 PM said...

kesian.. x sampai ati nak tengok..

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!