Sunday, January 29, 2012

Hujan bunga di hati Ana Raffali

HATI penyanyi dan komposer muda ini sedang berbunga riang tatkala mengenangkan hari bersejarah yang akan menyatukan cinta sejati dengan belahan jiwanya sejak enam tahun dahulu. Momen terindah yang bakal menyaksikan perubahan status hubungan daripada teman rapat kepada suami isteri yang sah.

Jujurnya, dia teruja menanti detik penyatuan yang dijangka berlangsung pada masa terdekat ini. Lantaran itu, dada wanita ini sentiasa berkocak kencang mengenangkan anjakan yang akan mengubah seluruh episod hidupnya itu.

“Berdebar...,” ringkas Ana Raffali, 26, bernada ceria saat ditanya tentang perasaannya tatkala ini.

Mengajukan persoalan tentang butiran identiti lelaki yang berjaya menambat hati Ana sebab Ana tidak pernah berbicara tentang perihal itu sebelum ini, disambut ketawa kecil.

“Dia adalah kawan karib yang sudi berkongsi suka dan duka terutama bila saya mula-mula main muzik dulu. Boleh dikatakan juga tulang belakang kerjaya seni saya,” singkat bicara Ana mengenai kekasih yang berpangkal huruf A itu.

Anak kesembilan daripada 11 beradik itu berpendapat bahawa siapa sebenarnya pasangan hidupnya itu tak penting, asalkan mereka bahagia sehingga ke akhir hayat.

Pada masa yang sama, wanita yang lahir pada 4 November ini juga menyatakan kesediaan berkongsi perihal perkahwinan secara terbuka dalam masa terdekat.

“Soal kahwin bukan perkara yang boleh dibuat main-main sebab melibatkan air muka dua pihak keluarga. Saya tak nak ulas perkara ini panjang-panjang, takut tak jadi.

“Bila saya senyap, keluar pula cerita tak tepat tentang perkahwinan saya, kononnya tak jemput media sebab majlis saya kecil. Perkara tu tak betul sebab saya tak kan membelakangkan pihak yang bersusah payah mengangkat nama saya.

“Begitu juga dengan tarikh sebenar perkahwinan yang disebarkan pada 25 Februari ini, saya tak boleh nak sahkan benda itu lagi sebab tak ada maklumat.

“Untuk menjernihkan situasi, saya berhajat nak buat pengumuman perkahwinan dalam satu sidang akhbar, nak jelaskan perkara sebenar dan berkongsi tentang hari terpenting saya kepada semua,” hujah Ana panjang lebar.

Adakah penyebaran gosip perkahwinan Ana itu bertitik tolak daripada sikapnya yang gemar berteka teki tentang perihal peribadi? Jawapan Ana: “Saya hanya selesa bercerita tentang kerjaya berbanding peribadi. Salah ke?”


Bukan pilihan media

DITANYA pandangan pemilik nama sebenar Ana Nur Hidayah Mohd. Raffali tentang publisiti yang diraih sepanjang lima tahun bergelar anak seni menukar sedikit nada suara penyanyi ini.

“Saya bersyukur sebab hasil karya saya berterusan mendapat sokongan walaupun tak berapa popular di bibir media. Biarlah populariti itu datang sendiri melalui penilaian orang terhadap hasil kerja saya.

“Proses karya seni ini sepanjang masa, bila saya tidak diketengahkan, bermaksud saya memberi ruang kepada artis lain untuk berkongsi cerita seni mereka.

“Itu lebih baik daripada saya diangkat tinggi ke langit dan tiba-tiba saya jatuh tersembam ke bumi, mesti sakitnya tak terkata bukan?” sangkal penyanyi lagu Hujan Bunga Di Kuala Lumpur ini berhubung isu popular.

Graduan Kelas Pertama Ijazah Sarjana Muda Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua dengan Kepujian dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam Selangor ini juga tidak melenting jika ada di kalangan media yang tidak mahu memberikannya publisiti.

“Soal rezeki adalah kerja Tuhan, manusia tak berhak mempertikaikan. Saya tak ada kuasa dalam bab itu sebab semuanya akan dinilai menerusi karya-karya yang diperjuangkan.

“Orang sekarang pun dah semakin bijak, tahu membezakan kualiti yang ada pada setiap artis itu. Mereka juga berhak pilih nak ambil tahu pasal gosip atau kisah kerjaya seseorang artis itu.

“Saya pula lebih suka berdiam diri kalau diminta respons tentang benda tak elok atau berbau kontroversi, sebab tak nak jadi macam tin kosong,” kias Ana berhemah.


Fobia AJL?

RAMAI yang menjangkakan Ana pasti trauma ke pentas Anugerah Juara Lagu Ke-26 (AJL26) menerusi lagu Kalau Berpacaran bersama Shuhaimi Meor Hassan dan Altimet buat kali kedua.

Pasti Ana tidak dapat melupakan saat lagu ciptaannya, Tolong Ingatkan Aku dipertikaikan selepas diangkat sebagai pemenang AJL25.

“Saya tak trauma atau fobia sampai saya tak nak sertai AJL. Tak nak taruh jangkaan tinggi dengan lagu Uncle Suhaimi walaupun liriknya ditulis bersama.

“Sebab itu saya anggap AJL kali ini sebagai pentas persembahan berbanding pertandingan. Maknanya, tiada tekanan, fikiran tenang sebab saya dah bersedia nak buat persembahan malam ini,” katanya bersemangat.

Mengenai bentuk persembahan, Ana menggunakan pendekatan humor dan tarian seperti mana disepakati dalam klip video lagu tersebut sebelum ini.

Walaupun masih belum ada kesempatan untuk membuat rakaman tapi persembahan Kalau Berpacaran di AJL26 adalah pengubat buat peminat yang menantikannya selama ini.

“Saya berdoa supaya sihat dan boleh menyanyi dengan baik, tidak seperti tahun lepas, demam masa buat persembahan di anugerah berprestij itu. Sudah pasti Kalau Berpacaran memberi persaingan kepada pencalonan lain.

“Sama-sama kita saksikan pertarungan lagu terbaik sepanjang tahun pada malam ini. Moga-moga ada keajaiban berlaku,” harapan Ana sewaktu menamatkan perbualan malam Khamis lalu.







.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!