Monday, January 9, 2012

Suami Isteri Ini Telah Berkahwin 86 Tahun


Sepasang suami isteri, Karam dan Kartari boleh menjadi pasangan dengan perkahwinan terlama di England, ketika ini. Karam dan Kartari diketahui telah membina rumah tangga selama 86 tahun. Karam Chand lahir di sebuah desa kecil di pedesaan wilayah Punjab, India utara pada 1905. Keluarganya bekerja sebagai petani dan sesuai dengan kebiasaan waktu itu, dia berkahwin di usia muda.

Sementara, si isteri, Kartari, lahir di kawasan yang sama pada 1912. Info itu diperolehi dari pasport yang mereka miliki. Mereka berkahwin dalam sebuah upacara pernikahan 'Sikh' pada 1925. Karam yang datang bersama keluarganya ke Bradford pada 1965, mengatakan, tidak ada rahsia khusus untuk hidup dalam perkahwinan pada jangka waktu yang lama.

"Makan dan minumlah apa yang diinginkan, tetapi tidak berlebih-lebihan. Saya tidak pernah menahan diri dari menikmati hidup," kata Karam, seperti dikutip dalam laman BBC.

Karam yang ketika ini berusia 106 tahun masih menghisap satu batang rokok sehari, sebelum makan malam. Dia juga meneguk wiski atau brendi 3-4 kali seminggu. Karam dan Kartari tinggal bersama anak lelaki bungsu mereka, Satpal dan isterinya. Kartari mengungkapkan, dapat mempertahankan perkahwinan selama 86 tahun adalah dirahmati. Dia menyerahkan segalanya kepada Tuhan.

"Kami tahu bahawa berkahwin selama 86 tahun adalah dirahmati, namun kami sama-sama bersedia untuk pergi ketika saatnya tiba, itu semua terserah kehendak Tuhan, tapi kami benar-benar telah menjalani kehidupan yang baik," ujarnya.

Di sisi lain, Kartari tak sabar menerima surat ucapan selamat dari Ratu England pada tahun ini, ketika merayakan ulang tahunnya yang ke-100. Dia harus memastikan keadaan tubuhnya sentiasa sihat dan segar.

"Kami selalu makan makanan sehat yang baik, tidak ada bahan makanan buatan, namun kami menyukai ghee (mentega), susu dan yogurt segar," kata Kartari.

Kartari mengatakan, dia dan suaminya menikmati melakukan banyak hal, seperti makan makanan bersama-sama dan pergi ke kuil suci. Namun, saat ini, Karam tidak dapat berjalan tanpa bantuan dan lebih memerlukan perawatan dibanding isterinya yang masih aktif dan bahkan masih memiliki gigi sendiri.




.

2 Penyokong CHELSEA:

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail on January 9, 2012 at 2:40 PM said...

sweet sgt =)

Hanis Azla on January 9, 2012 at 2:47 PM said...

diberikan jodoh dan berkekalan juga umur yg panjang mmg terasa hidup ini dirahmati..

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!