Saturday, February 25, 2012

Pelajar hidapi penyakit urat simpul mahu jadi jururawat


Masalah kesihatan yang dideritai seorang pelajar perempuan dari Taman Berlian di sini tidak mematahkan semangatnya untuk belajar bagi mencapai cita-cita sebagai seorang jururawat.

Nor Amalina Mohd. Latiff, 19, pelajar tingkatan enam Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Mahsuri yang menderita masalah urat simpul atau aneurysm blood di bahagian kepala itu kini menerima rawatan di Hospital Langkawi dan juga rawatan susulan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) Alor Setar.

Bapanya, Mohd. Latiff Othman, 55, yang bekerja dengan Pos Laju Malaysia memberitahu, keluarganya bimbang dengan nasib yang menimpa anak kedua daripada tiga beradik tersebut.

"Keluarga kami bukan orang berada. Saya juga tidak mampu menyediakan duit yang banyak untuk kos rawatannya.

"Saya juga terpaksa mengambil cuti separuh gaji selama dua minggu kerana telah kehabisan cuti tahun bagi menjaga dan mendapatkan rawatan untuk Nor Amalina," katanya yang akan bersara pada Januari tahun depan.

Menurut Mohd. Latiff, dia juga harus memikirkan apakah yang boleh dilakukan selepas itu untuk menyara dan merawat penyakit Nor Amalina.
Sementara itu, Nor Amalina yang pernah dibedah sebelum ini memberitahu, dia mahu meneruskan pelajaran bagi memastikan cita-citanya sebagai jururawat tercapai.

"Saya mahu terus belajar tetapi pada masa yang sama, sedih kerana terpaksa membebankan keluarga disebabkan penyakit saya ini," katanya.

Nasib malang Nor Amalina mendapat perhatian apabila diziarahi oleh wakil dari Pusat Islam, Universiti Utara Malaysia (UUM), baru-baru ini.
Pegawai Hal Ehwal Islam, Pusat Islam UUM, Mohd. Yusniadi Md. Sabri dan Ahmad Zabadi Mokhtar berkunjung ke rumah pelajar itu untuk menghulurkan bantuan bagi meringankan beban keluarganya.

Menurut mereka, sumbangan tersebut adalah sebagai tanda simpati Pusat Islam UUM kepada keluarga berkenaan dan juga menampung sedikit kos rawatan Nor Amalina.





.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!