Wednesday, August 15, 2012

Keadaan kolam renang di China ketika musim panas.. aduhai


Bayangkan sebuah kolam renang yang penuh sesak di musim panas. Di China jumlah pengunjungnya lebih mengejutkan dari yang anda bayangkan. Serius! China memang dikenali memiliki masyarakat yang mempunyai hobi berenang. Ketika musim panas, jumlahnya naik drastik hingga tak jarang pengunjungnya bergaduh berebut tempat. Olahraga renang sudah lama menjadi simbol kekuatan di China. Selain persaingan menjadi atlet renang yang sangat kompetitif, masyarakat China ternyata gemar berendam di kolam renang untuk waktu yang lama. Ketika musim panas, jumlah pengunjung sebuah kolam renang akan naik drastik. Mereka yang datang biasanya hanya ingin sekadar berendam, bukan berenang. Namun, jika kolam renang terlalu padat pasti juga tidak akan selesa.

Di beberapa kolam renang di China saat musim panas seperti ini memang penuh sesak. Jangankan untuk berenang, untuk berdiri di dalam air saja sangat sukar. Mereka ramai-ramai datang ke kolam renang demi menyejukkan badan, kerana suhu di luar sangat panas. Kurangnya fasiliti berenang di China adalah alasan utama mengapa kolam renang selalu padat. Ini terjadi hampir di seluruh kawasan di China. Salah satunya di Hongkou Public Pool, salah satu kolam renang terbesar di Shanghai, China. "Sebahagian pemerintah daerah berfikir tidak akan mendapatkan wang yang banyak dari kolam renang, ini kerana (hobi berenang) tidak terjadi sepanjang tahun," ungkap Wakil Ketua Hongkou Public Pool, Zhang Yeduan.


Keadaan tersebut membuatkan pihak swasta berlumba membuat kolam renang di beberapa kawasan. Salah satunya adalah kolam 'Laut Mati' di Daying, Provinsi Sichuan, China yang mengambil idea air masin di Laut Mati, Timur Tengah. Kolam ini memiliki luas 30000 meter persegi dan mampu menampung 10000 orang sekaligus! Lain halnya dengan kolam renang yang ada di Distrik Yao Stink yang mampu menampung perenang hingga 230000 orang. Itu bukanlah jumlah yang kecil untuk sebuah kolam renang. Namun tetap saja kedua kolam itu selalu penuh sesak ketika musim panas. Sebuah penelitian di China juga mengungkapkan kebiasaan renang ini boleh menimbulkan penyakit.

Dari 5639 kolam renang yang diuji dari 24 provinsi di China, hanya 10 peratus yang masuk dalam kategori selamat. 90 Peratus air kolam renang di China mengandungi urine (air kencing)! Jika musim panas ini anda melakukan traveling ke China, berenang mungkin boleh anda elakkan, tapi ada banyak aktiviti lain yang boleh anda lakukan selain daripada itu.






.

3 Penyokong CHELSEA:

skuterlady.blogspot.my on August 16, 2012 at 9:11 AM said...

eeiiii......... penuh air kencing! yerrkkk...!!! eerkk...

maszull on August 16, 2012 at 9:22 AM said...

assalamualaikum Lulu...ramainya kalau mama memang x sanggup mcm ni...:)

Cikbintang on August 16, 2012 at 9:52 AM said...

perghh lautan manusia..kalah jln TAR hehee

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!