Friday, August 10, 2012

Unik : Basikal bambu buatan orang Afrika


Ini adalah projek hijau dan kita mendorong perusahaan dan industri lain untuk mencari cara dan saranan yang sama untuk menurunkan tingkat pencemaran kata Lusaka kelahiran Chikamba ,43 tahun. Kami memproduksinya dengan cara yang bebas pencemaran dan secara tidak langsung mengatasi masalah pemanasan global. Idea untuk Zambikes pertama kali muncul pada tahun 2004 ketika dua anak muda Amerika, Vaughn Spethmann dan Dustin McBride mengunjungi Zambia dalam rangka perjalanan enam minggu universiti. Kedua anak ini terpikat dengan keramahan Zambia tetapi juga prihatin menyaksikan secara langsung kesulitan ekonomi di negara tersebut.

'Kami melihat bahawa pengangguran lebih dari 60%', kata Spethmann. 'Semua orang yang kami ajak berbual rata-rata tidak memiliki pekerjaan atau tidak boleh mencari pekerjaan dan ketika kita melihat sekeliling ternyata juga tidak ada yang memiliki basikal.' Spethmann dan McBride memutuskan untuk kembali ke Zambia. Mereka bekerja sama dengan Chikamba dan Gerson Sikaala dan bersama-sama mereka mengatur operasi Zambikes pada Julai 2007.

Dengan harga sekitar $900 basikal bambu dibuat terutama untuk pasaran internasional dengan negara-negara seperti Jepun, Singapura, Jerman, Brazil, Finland dan Amerika Syarikat. Lebih dari sekadar perniagaan, usaha ini dengan misinya untuk menyelamatkan nyawa dan menaikkan taraf hidup kemiskinan di  Zambia.





.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!