Sunday, November 11, 2012

Aneh : Proses kahwin mayat dengan mayat


Di China ada perkahwinan antara yang sudah mati, tetapi anehnya bagaimana jika yang sudah mati dan dikahwinkan itu boleh kahwin lari dengan orang lain yang sudah mati? Hal itu memang benar terjadi di provinsi Hebei, China, kepercayaan penduduk sekitar yang mempercayai bahawa seorang lelaki tidak akan masuk syurga sebelum dia berkahwin membuat kebiasaan yang aneh di daerah tersebut. Seperti yang dipetik dari anorak.co.uk, Miss Wu, nama si gadis yang sudah meninggal itu, dijual oleh orangtuanya kepada Tuan Liu, saudara lelaki pengantin lelaki yang juga sudah menjadi mayat. Tuan Liu yakin bahawa Miss Wu merupakan pasangan yang sesuai bagi saudaranya yang baru saja meninggal.

Dia pun membayar untuk mayat Wu dan mengatur upacara minghun (perkahwinan antara-mayat), dimana pasangan pengantin bahagia itu dikuburkan bersama-sama. Namun, ternyata kebahagiaan keduanya tidak berlangsung lama. Miss Wu ternyata dicuri oleh pencuri kuburan dan dikahwinkan dengan lelaki lain dengan harga diskaun kerana keadaan Miss Wu sudah agak membusuk. Tahu saudara iparnya telah dicuri, Tuan Liu marah. Setelah disiasat, akhirnya pencuri kuburan pun ditangkap. Tradisi untuk mengahwinkan orang yang telah mati adalah kerana mereka memerlukan seorang isteri untuk masuk ke akhirat. Hal ini menimbulkan adanya pasar untuk jual beli mayat pengantin.

Tiap mayat pindah-tangan dengan nilai tertentu. Bisnes ini boleh mendapatkan keuntungan besar, sehingga membuat orang gelap mata dan rela untuk mencuri di kuburan, atau bahkan membunuh, demi mendapatkan mayat untuk dijadikan pengantin. Pada tahun 2006, ada seorang yang bernama Song yang telah membunuh 6 orang wanita dan menjualnya sebagai pengantin. Dia membuat pengakuan kepada polis bahawa dia telah membunuh dan menjual tubuh mereka untuk dijual menjadi pengantin. Song memilih untuk membunuh terlebih dahulu kerana menurutnya lebih mudah untuk membunuh daripada mencuri mayat dari kuburan.





.

1 Penyokong CHELSEA:

Cik Fie on November 11, 2012 at 8:33 PM said...

memang pelik . haha .

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!