Sunday, December 23, 2012

Inilah Enam Tanda Kiamat Menurut Rasulullah SAW


Hari kiamat pasti terjadi. Hanya yang ingin semua orang tahu, bilakah peristiwa besar itu akan terjadi.. Allah SWT sajalah yang Maha Mengetahui. Tak ada satu pun makhluk di alam semesta, termasuk malaikat, yang mampu meramal waktu kiamat. Bahkan, Nabi Muhammad SAW juga tidak diberi informasi yang jelas. Hal tersebut ditegaskan Allah dalam Surat al-A’raf ayat 187. “Mereka menanyakan kepadamu (Muhammad) tentang kiamat, bilakah terjadinya? Katakanlah sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat hanya ada pada sisi Tuhanku. Tiada seorang pun yang mengetahui waktu kedatangannya selain Dia.” Tidak dapat dimungkiri bahawa kita saat ini hidup di akhir zaman. Berbagai peristiwa telah mengisyaratkan bahawa bumi semakin tua. Cuaca semakin tidak menentu dan sukar diramal. Berbagai bencana, seperti gempa bumi, gunung meletus, badai, dan banjir kerap terjadi di berbagai penjuru dunia. Ini ditambah dengan gejala pemanasan global (global warming) yang semakin membimbangkan.

Dalam kehidupan sosial, berbagai kejadian memilukan juga sering terjadi akhir-akhir ini. Misalnya pembunuhan, pemerkosaan, perang saudara, rasuah, dan berbagai bentuk kerosakkan moral lainnya. Hal tersebut melanda di berbagai penjuru dunia. Ramai yang mengatakan berbagai kejadian tersebut merupakan petanda kiamat sudah dekat. Dan memang, meskipun kiamat adalah suatu rahsia besar, tapi Allah memberikan beberapa isyarat atau tanda kepada manusia bahawa saatnya telah dekat. Perlukan kepekaan hati untuk boleh menyedari tanda-tanda tersebut. Buku karya ulama besar Ibu Katsir mengungkap banyak hal tentang kiamat. Antara lain, tentang tanda-tanda kedatangannya. Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda, “Segeralah beramal baik sebelum terjadi enam tanda kiamat. Iaitu, matahari terbit dari arah ia terbenam, dajjal, asap tebal, binatang yang mampu berkata-kata (dabbah), malapetaka (kematian spesifik) perseorangan, dan malapetaka umum (kiamat besar).” (HR Ahmad).

Dalam hadis lainnya Rasulullah menjelaskan,” Ada enam tanda kiamat. Iaitu kematianku, pembebasan Baitul Maqdis, kematian akibat penyakit di dada (wabak binatang), harta benda melimpah sehingga orang memberi 100 dinar masih membuat yang diberi marah, malapetaka menimpa semua rumah bangsa Arab dan gencatan senjata antara kalian dengan keturunan kuning (bangsa Romawi). Namun, mereka berkhianat dan menyerang kalian melalui lapan puluh panji, yang masing-masing dengan 12 ribu orang.” Hal lain yang banyak dikatakan orang berkaitan dengan kiamat adalah kemunculan Dajjal. Dalam Alquran dan hadis banyak digambarkan tentang Dajjal. Antara lain, dari Abu Hurai rah, Rasulullah bersabda, “Kiamat tidak akan terjadi sehingga muncul 30 kaum Dajjal sang pendusta.  Semuanya mengaku sebagai utusan Allah, harta benda melimpah, timbul banyak malapetaka, dan kekacauan merebak. Sahabat bertanya, ‘kekacauan seperti apa?’ Beliau menjawab, ‘pembunuhan, pembunuhan, dan pembunuhan’.” Dr Muhammad Nu’aim Yasin mengatakan, di antara tanda-tanda kiamat besar (kubra) adalah munculnya susuk makhluk yang oleh Rasulullah dinamakan Dajjal.

Disebut Dajjal kerana terlalu ramai yang menipu dan mendusta, mengaku diri sebagai Tuhan, berupaya terus melepaskan manusia dari agamanya melalui berbagai cara yang luar biasa dan hal-hal yang menakjubkan dengan izin Allah. Akibatnya, sebahagian manusia teperdaya. Namun, Allah akan menyelamatkan orang-orang yang beriman sehingga mereka selamat dari tipu daya dan penyesatan Dajjal. Dengan ketentuan Allah, kemudian timbul fitnah atau malapetaka akibat perbuatan Dajjal. Lalu, Allah menurunkan Nabi Isa yang akan membunuhnya. Pembahasan tentang turunnya Nabi Isa juga dibahas panjang lebar dalam buku ini. Juga tentang kemunculan Ya’juj dan Ma’juj, binatang keluar dari bumi dan menyapa manusia, matahari terbit dari arah tenggelam, asap tebal yang mengepul di akhir zaman. Selain itu, juga tentang apa yang telah dan belum terjadi berkaitan tibanya saat kiamat dan gambaran umat akhir zaman. -LC







.

2 Penyokong CHELSEA:

kindergartenlibrary on September 24, 2013 at 8:05 PM said...

dah banyak dah tanda2 nya sekarang

sensasi2020 on September 24, 2013 at 9:50 PM said...

Dah banyak berlkau tanda-tanda hampir kiamat, semoga kita menginsafi dan banyak2 minta ampun daripada Allah Taala.

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!