Friday, December 28, 2012

Unik, desa ini terletak di tengah gunung berapi


Pernahkah anda membayangkan tinggal di sebuah desa yang berada di kawah gunung berapi? Bukan main-main, ternyata ianya memang wujud di Jepun. Aigashima di Jepun adalah sebuah pulau gunung berapi yang memiliki kawah besar di tengahnya. Di pulau yang berada di Laut Filipina, Kepulauan Izu, ini terdapat sebuah desa yang dihuni 200 penduduk. Pulau ini dikenali kerana bentuknya yang unik, seperti donat yang berlubang di tengahnya. Hanya saja, lubang yang merupakan kawah gunung berapi besar itu didiami oleh penduduk desa. Sekilas, desa yang ada di pulau ini seperti terasing dari dunia luar. Desa ini memiliki fasiliti biasa dan sederhana, sesuai buat anda yang ingin mencari ketenangan jauh dari bandar.

Tidak hanya itu, desa ini juga memiliki beberapa tempat tarikan pelancong. Anda boleh cuba hiking atau berkemah di gunung berapinya, atau mengunjungi kawasan tempat mandian air panas. Di tengah pulau ini terdapat sebuah kolam geotermal yang menjadi sauna semulajadi. Hingga kini, gunung berapi di Pulau Aogashima masih aktif. Letupan terbesar terakhir terjadi 200 tahun lalu, pada 1785. Seramai 140 orang mati ketika itu, dan sejak itulah penduduk Aogashima selalu waspada akan adanya letupan susulan.

Untuk sampai ke Aogashima, anda hanya dapat menggunakan kapal feri atau helikopter. Selain hiking, menyelam juga boleh menjadi alternatif pelancongan di pulau ini, dengan laut biru jernih indah yang mengelilinginya, pasti mengundang anda untuk berenang.







.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!