Wednesday, December 26, 2012

Walaupun dia kecil, tapi dia sangat kuat


Banyak haiwan yang telah diciptakan oleh Tuhan dengan masing-masing kelebihan yang sangat luar biasa. Seperti apa yang terjadi dengan Piranha hitam satu ini. Piranha hitam yang memiliki ukuran tubuh kecil sekitar 20 cm ternyata memiliki gigitan yang sangat kuat. Menurut laporan para pakar, gigitannya dapat mengalahkan monster prasejarah seperti Tyrannosaurus rex (T-Rex) dan Megalodon paus pengunyah! Ikan kecil ini dapat mengerahkan kekuatan gigitan hingga 30 kali berat badannya. Otot rahang yang sangat besar memungkinkan piranha hitam menggigit dengan kekuatan luar bisa yang tidak boleh ditandingi makhluk lain di dunia. Haiwan lain seperti jerung putih besar, hyena dan buaya boleh memberikan gigitan yang lebih kuat tapi kemampuan mereka menjadi tidak berkesan bila dilihat dalam kaitannya dengan ukuran tubuh mereka secara keseluruhan dan berat badannya, kata para pakar.

Bahkan kekuatan gigitan bila dibandingkan dengan berat tubuh, maka piranha hitam dapat mengungguli monster prasejarah seperti Tyrannosaurus rex (T-Rex) dan Megalodon paus pengunyah, menurut kajian tersebut. Ikan yang mempunyai ukuran panjang antara 20-37 cm ini sangat mudah melakukan gigitan defensif pada benda keras seperti gadget, menurut pakar dari Amerika Syarikat, Mesir dan Brazil dalam sebuah jurnal. Kekuatan gigitan piranha hitam ketika diukur menghasilkan tenaga 320 newton (N), hampir tiga kali lebih besar daripada yang diberikan oleh buaya Amerika dengan perbandingan ukuran badan, kata kajian tersebut. Piranha hitam memiliki otot rahang luar besar dan tuas penutupan rahang dengan bentuk sempurna untuk melakukan gigitan kuat dan cepat.

Pakar ini juga menggunakan data yang mereka kumpulkan untuk memperkirakan kekuatan gigitan Mega piranha paranensis yang telah pupus, dan teryata mereka memiliki kekuatan gigitan antara 1.240 – 4.749 N. Ikan Mega piranha paranensis hidup di periode Miosen ini pupus pada sekitar lima juta tahun yang lalu. Ikan piranha purba ini memiliki panjang 70 sentimeter dan berat sekitar 10 kilogram.






* Carcharocles megalodon ---> antara spesis jerung









.

3 Penyokong CHELSEA:

Cik Fie on December 26, 2012 at 8:47 AM said...

keciknya . huhuhuhu :)

Key's Soul on December 26, 2012 at 4:34 PM said...

Kak Lulu , Megalodon tu paus ka jerung ?

Lulu Caldina on December 26, 2012 at 5:02 PM said...

@Key's Soul Carcharocles megalodon ---> antara spesis jerung

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!