Semakin meningkatnya dunia, semakin mudah pula masyarakat berkomunikasi antara negara. Chief Executive Office Hospital Mount Elizabeth Novena, Doktor Kelvin Loh, mengaku selalu menyokong 200 doktor hospitalnya itu untuk berkomunikasi dengan pesakit, dan membolehkan pesakit merasa selesa. Menurut Loh, cara berkomunikasi doktor kepada pesakit diserahkan kepada doktor. Hospital Mount Elizabeth Singapura menerapkan layanan aktif kepada pesakit. Dalam layanan ini, doktor lebih aktif menghubungi pesakit dan bertanyakan keadaan mereka. Para doktor ini tidak risau memberikan nombor peribadi kepada pesakitan. Pakar bedah tulang, Dokter Jeffrey Chew, juga melakukan layanan yang sama.
Dia memiliki pengalaman unik ketika menangani pesakit berkewarganegaraan Indonesia yang harus melakukan pembedahan tulang lutut. Hingga enam bulan setelah pembedahan, Chew selalu berkomunikasi dengan pesakit berasal dari Medan itu. "Saya pakai Skype untuk berkomunikasi dengannya. Jadi saya boleh melihat keadaan lututnya setelah pembedahan," kata Chew. -AP
.
0 Penyokong CHELSEA:
Post a Comment