Thursday, February 7, 2013

Dia menipu untuk mendapatkan gaji penuh tanpa bekerja


Seorang guru di Wales, Inggris barat daya, dikatakan bersalah menipu untuk mendapatkan gaji penuh tanpa bekerja. Kelly Baker mengaku anak lelakinya yang berusia tiga tahun mengalami penyakit parah yang memerlukan bantuan sepanjang masa. Dengan alasan itu, guru yang berusia 31 tahun itu diizinkan cuti dengan bayaran penuh dari sekolah rendah di kota kecil tempat dia tinggal, Cwmcarn. Selain itu, Baker juga mengatakan ayahnya sudah meninggal dan mencipta 13 masalah kesihatan yang dihadapinya. Dengan menggunakan komputer di rumah, dia membuat surat sakit untuk menyokong penipuannya tersebut, antara lain berupa lengan yang patah mahupun tulang rusuk yang retak.


Dilarang mengajar 

Baker berhasil menikmati cuti lebih dari setahun sehingga menyebabkan sekolahnya menderita kerugian sebesar £100.000. Rangkaian penipuannya terungkap setelah ketua sekolah ingin menziarah anak lelaki Baker di hospital sambil membawa kad ucapan 'semoga cepat sembuh'. Sidang disiplin yang dilakukan keatasnya di Cardiff mendengarkan dia telah menelefon ke sekolah dan berkata tidak boleh mengajar kerana anak lelakinya tidak boleh menggunakan kakinya lagi dan dalam keadaan koma.

Dewan perbicaraan Wales memutuskan dia bersalah dan melarangnya dari mengajar selama empat tahun. "Dia menyalahgunakan kepercayaan pihak sekolah serta rakan-rakannya dan perilakunya memberi implikasi kewangan yang serius bagi sekolah," menurut dewan perbicaraan Wales. Julai yang lalu, mahkamah jenayah sudah menjatuhkan hukuman penjara enam bulan bagi Baker untuk tempoh percubaan selama dua tahun setelah dia mengaku melakukan penipuan. -BBC






.

2 Penyokong CHELSEA:

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail on February 7, 2013 at 2:27 PM said...

haishh..tak berkat.huhu~

y i e n on February 7, 2013 at 3:48 PM said...

eeiii! nak senang je kejenyer

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!