Tuesday, February 12, 2013

Kemampuan menakjubkan dari seorang kanak-kanak berusia 22 bulan


Seorang kanak-kanak berusia 22 bulan di Australia belum boleh berjalan dengan lancar, namun hebatnya, dia mahir berenang. Di usianya yang masih sangat muda, anak perempuan ini mampu berenang menempuh jarak 150 meter secara terus-menerus. Media tempatan, Gold Coast Bulletin melaporkan, kanak-kanak bernama Kate Wood ini menghabiskan waktu 20 minit untuk menempuh jarak 150 meter tersebut. Kanak-kanak ini mampu berenang ulang-alik sebanyak 6 kali dalam kolam sepanjang 25 meter. "Kate berenang lebih baik daripada berjalan, sungguh menakjubkan bagaimana cepatnya anak itu beradaptasi dengan air," ujar ibu Kate. Libby sendiri mengaku tidak terkejut dengan kemampuan buah hatinya ini.

Libby justru berharap agar Kate mampu menempuh jarak 250 meter dalam beberapa bulan akan datang. "Tidak begitu mengejutkan bagi saya, kerana anak lelaki saya, James yang kini berusia 5 tahun, melakukan hal yang sama ketika seusia itu. Saya tahu memang hal seperti itu tidak biasa bagi seorang anak yang sangat kecil dan saya selalu bangga dengan anak-anak saya, dan saya tahu mereka berdua boleh melakukannya," tutur Libby. Bagi Libby, belajar berenang merupakan suatu kemestian bagi anak-anaknya. "Kami tinggal di lingkungan dengan banyak takungan air dan kolam, bagi saya anak-anak harus belajar berenang untuk boleh bertahan hidup. Saya hanya ingin memastikan jika sesuatu terjadi, mereka selamat," ucap Libby.

Kate tercatat sebagai murid termuda dalam kelab renang Gulliver's Swim School di Coomera, Gold Coast, Australia. Guru renang Kate, Terry Gulliver dan Lara Bax menyatakan, prestasi Kate ini menjadi bukti bahawa anak kecil sebenarnya mampu mengembangkan kemampuan berenang lebih awal dari yang boleh dibayangkan oleh ibubapa mereka. -news.com






.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!