Thursday, February 21, 2013

Sedihnya kehidupan anak-anak dalam penjara


Sebenarnya, kanak-kanak yang masih kecil itu belum pernah membuat kesalahan undang-undang. Namun di Argentina, puluhan anak di bawah lima tahun harus menetap dalam kemiskinan dan kekerasan penjara. Bahkan ramai yang terpaksa lahir di balik jeriji besi. Jurugambar, Carolina Camps adalah orang yang mengambil gambar didalam penjara Amerika Selatan. Dan dari dia, terpampang deretan foto wanita yang membesarkan anak dalam penjara.


Di Argentina, dalam 20 tahun ini, jumlah tahanan wanita yang hidup bersama anak mereka terus bertambah. Setidaknya ada sepertiga dari jumlah tahanan wanita yang melahirkan dan membesarkan anak dalam penjara. Anak-anak itu diizinkan menetap hingga berusia 4 tahun. Majoriti pesalah itu terjerumus ke penjara akibat dadah, rompakan, atau pembunuhan. Sedangkan anak-anak mereka tak bersalah. Meskipun begitu, penjara bakal terus menjadi kehidupan pada anak yang lahir di dalamnya.


Seorang pesalah yang hidup dengan bayinya adalah Sandra Valdez. Di tahun 2007, usia si anak masih sangat kecil, satu tahun lapan bulan. Keduanya menjalani hari-hari di penjara Unidad, Los Hornos. Kini Valdez telah bebas dan menetap di daerah daif, pinggiran Buenos Aires. Veldez masuk penjara kerana dituduh menjual dadah. Dan dia sedang hamil ketika hakim menjatuhkan hukuman penjara pada 2006. Selama dua tahun, Veldez berada di penjara dengan anak bongsunya. Veldez memiliki sembilan anak dari tiga lelaki berbeza. Kini dia hidup bersama pasangan keempatnya. -MailOnline





.

2 Penyokong CHELSEA:

Mama Amirul on February 21, 2013 at 10:27 AM said...

siannya...

RamRamCute on February 21, 2013 at 11:00 AM said...

alahai..sedihnya tgk budak2 ni...

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!