Friday, May 3, 2013

Misteri terungkai.. Lelaki yang telah disahkan mati 45 tahun yang lalu sebenarnya masih hidup


Ketika perang Vietnam, seorang prajurit Amerika telah disahkan mati di medan perang. Namun, prajurit itu kini 'hidup kembali' seperti bangkit dari kubur. Seorang pembuat filem dokumenteri berasal dari Kanada, Michael Jorgensen mendedahkan telah menemukan prajurit itu yang disahkan mati ketika perang Vietnam. Michael mengatakan telah menemui Sarjan John Hartley Robertson di perkampungan Vietnam, di sebuah desa di selatan negara itu. Berdasarkan informasi tersebut, Michael pun menyiasat dan membuat sebuah filem dokumenteri tentang Sarjan John bertajuk 'Unclaimed'. Sarjan John dianggap telah meninggal pada 1968 ketika sedang menjalankan misi rahsia Angkatan Darat AS, setelah helikopter yang membawanya ditembak jatuh di Laos.

Menghilangnya Sarjan John ketika itu, ujar Michael bukannya kerana penduduk Vietnam tak mau melepaskannya. Namun kerajaan AS yang tak mau menerimanya kembali. Sebenarnya tak hanya Michael saja yang mendedahkan Sarjan John masih hidup. Keluarganya juga yakin bahawa prajurit itu belum mati. Mereka mengakui memiliki dokumen penyokong kewujudan Sarjan John, termasuk laporan bahawa dia tinggal di sebuah penjara Vietnam. Shelby Robertson Quast, cucu prajurit itu, juga memberitahu bahawa dia masih hidup ketika dia melakukan perjalanan ke Kemboja.

Ibunya, Barbara berkata, pada awal 1990-an dia memiliki dokumen yang membuktikan dia masih hidup. Kisah Dalam filem 'Unclaimed', Sarjan John dikatakan lupa ingatan atau menderita demensia. Dia lupa segala-galanya. Sarjan John dan isteri serta kedua anak mereka awalnya setuju untuk ujian DNA membuktikan kebenaran dirinya untuk filem itu. Namun mereka membatalkannya dengan alasan demi kebaikan anak-anaknya. -AGENSI





.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!