Syabas, dah banyak blogger-blogger buat entri mengenai Zalora ni. Dan seperti yang diketahui, mula-mula memulakan perniagaan, memang ada banyak berita yang tak best daripada Zalora. Dan rasanya, sehingga sekarang pun masih ada rasa berbelah bagi samaada nak beli kat Zalora ataupun tidak.
Bila dah dapat voucher bernilai RM50 daripada Zalora, dan sebagai balasan, kena buat entri, lulu memang sangat berbesar hati. Pengalaman sebegini sebenarnya mencabar blogger untuk lebih telus dalam menulis sesuatu artikel. Menulis berdasarkan pengalaman sendiri. Bertambah teruja bila tengok kat mana-mana pun ada iklan mengenai Zalora. Dan nampak sangatlah kan Zalora ni memang bersungguh-sungguh nak memperbaiki tanggapan buruk terhadap mereka selama ni.
Nampak tak iklan Zalora kat tv? Katanya, Penghantaran dan pemulangan ke seluruh negara adalah percuma (nampak dalam entri blogger lain ada disertakan sekali sampul untuk penghantaran semula jika barang ada masalah, tapi takde lak..). Lepas tu dalam iklan tu, kotak (barang) zalora tu dihantar depan muka pintu, dek kerana penghantaran terlalu laju, pelanggan teriak gembira..
Untuk pengetahuan, lulu tak pakai voucher tu, dan pass dengan makcik. So, kira keseluruhan pengalaman membeli belah dengan Zalora ni adalah pengalamannya, namun dizahirkan dalam entri oleh lulu.. Pada mulanya, memang terkejut. Terkejut sangat.. Sebab dengan voucher RM50 tu, dia sudah membayangkan membeli sehelai baju, tanpa menambah wang jika baju itu berharga RM50 ataupun kurang, sebab penghantaran percuma kan. Masa buat pemilihan nak beli yang mana satu tu, memang rambang mata. Ini benar okey. Banyak sangat pilihan. Daripada pelbagai saiz dan fesyen. Ada juga rasa kecewa sebab kebanyakan baju tu jarang (transparen) dan takde lengan. hehe, terpaksa nak pakai baju dalam, atau sesuaikan dengan pakaian lain. Dan bila pemilihan telah dibuat, dan kod voucher telah dimasukkan, tambah RM5 sebab baju tu berharga RM55, ada pula bayaran RM10 untuk penghantaran. eh...peliklah.... Oleh kerana terkejut dengan keadaan tu, makcik lulu tu terus cancel jer pembelian, so tak sempat bayar pun masa tu.
Bila fikir-fikir balik, sayang lak voucher tu kan. So keesokkan hari, dia cuba lagi. Baca kat page zalora, rupanya dibawah RM75 memang kena ada charge penghantaran. Tapi kat iklan??? Keliru sudah........ Ada juga baca entri-entri dari blogger yang lain. Kebanyakannya beli guna voucher RM50 tu takde lak bayaran penghantaran.. Nasib-nasib jer konon.. boleh lak macam tu yer.. Bila nak pilih baju lain, dalam sistem dah detect pilihan pertama. Nak delete takde lak butang cancel kat mana-mana. Biasa beli buku online, ada jer butang cancel order tu kat sebelah tajuk buku tu. Tapi kat zalora takde lak. So, abaikan, buat jer pilihan baru, then bila nak masukkan kod voucher, kod tu dah tak valid.. adeh, dah jadi kerja untuk lulu email balik pada zalora pasal masalah ni. Hairan, payment tak buat, tak jadi buat pembelian tapi kod tu dah tak boleh pakai.
Nasib baik zalora cepat balas, dan beritahu kod tu dah di aktifkan balik. So, akurlah kan, kena bayar RM10 untuk penghantaran. Dengan sign in guna email lulu, semua proses pembelian memang lulu yang terima. Untuk pengetahuan, Zalora menggunakan perkhidmatan Gdex untuk penghantaran.
Dan benar pantas, sebaik saja buat pembelian, dalam 6 petang macam tu, malam tu juga zalora dah proceed barang tu untuk penghantaran (tgk dalam sistem) dan tiba di Gdex terdekat alamat keesokkan harinya sekitar 2.45 petang (dalam hari rabu). Sehingga khamis pagi, takde penghantaran dibuat. Menjelang tengah hari, makcik terima panggilan telefon dari Gdex, dan informed yang alamat penghantaran yang digunakan dikatakan tidak termasuk dalam service penghantaran oleh pihak Gdex. Alamat yang jauhnya hanya tak sampai 15 min dari bandar/pejabat Gdex dikatakan tidak ada service penghantaran?
YOU TRUST? Macam mana nak TRUST? |
Owh, lulu dah mengigil tahan marah dengan keadaan ni. So, suami makcik telefon pejabat Gdex tu tanya hal sebenar. Dan pekerja syarikat tu mengaku sebenarnya, mereka ada buat penghantaran lebih jauh daripada alamat makcik ni. Memang ada rasa tak kena disitu. Apatah lagi, pekerja syarikat penghantaran tu tiba-tiba nak buat penghantaran ke pejabat suami makcik kerana dikatakan lebih mudah sebab lebih dekat. Lagipun mereka enggan hantar barang tersebut, sebab barang tu hanya satu barang, ianya tidak berbaloi dan buang minyak. Owh, lulu rasa sangat malu. Tak pernah pula dalam sejarah, beli online macam ni, hanya disebabkan penghantaran, balik-balik nak call syarikat penghantaran, seolah-olah kita ni minta sedekah dengan mereka. Dah bagitau, penghantaran tu bukan percuma tau.. Menurut syarikat Gdex tu lagi, RM10 tu hanyalah bayaran daripada Gdex KL ke Gdex syarikat terdekat. Pelanggan kena ambil sendiri barang kat syarikat Gdex.. Wohoo banyak cantik eh?
Bukti bayaran penghantaran |
Lulu segera buat aduan ke Zalora. dan email balas zalora menjelaskan, bahawa, suami makcik tu yang setuju nak ambil barang kat syarikat Gdex, so tak payahlah nak hantar sampai ke alamat. Eh.. Zalora ni dah kenapa? Buat alasan untuk Gdex? Sekarang, siapa yang pelanggan eh? THE CUSTOMER IS ALWAYS RIGHT KAN? Dah, mereka tak nak hantar, mestilah suami makcik tu geram sampai terus terpaksa ambil sendiri kan. Hairanlah, kenapa nak minta alamat, kalau tak boleh hantar sampai alamat yang diberi? Nak mudah jer kan.
Tak pernah seumur hidup saya dimalukan begini. Beli barang dan bayar termasuk kos penghantaran, tapi kena balik-balik telefon syarikat penghantaran seolah-olah saya ni peminta sedekah ataupun kerja dengan mereka. Tolong selesaikan. SAYA MAKSUDKAN, BUKAN BUAT ALASAN BAGI PIHAK GDEX DAN KEMUDIAN BALAS EMAIL SAYA. Shame on you. Sepatutnya pihak zalora mengambil berat mengenai aduan ketidakpuasan pelanggan. Kenapa pula pihak zalora melindungi kelemahan dan kesilapan yang dibuat oleh gdex? Bukankah CUSTOMER IS ALWAYS RIGHT? *Saya tidak akan berdiam diri selagi pihak zalora tidak memberi alasan yang munasabah diatas masalah ini. Saya ada terfikir untuk membawa kes ini ke biro pengaduan awam dan TTPM kerana saya rasa sangat tertipu. -email kepada Zalora dari lulu
Beli sehelai baju tapi BONUS pengalaman pahit |
Memang benar, pembelian dibuat oleh makcik lulu. Namun lulu rasa sangat bertanggungjawab, sebab lulu yang dapat voucher tu. Jelas, lulu SERIK dengan Zalora, sekarang nampak iklan Zalora, terus macam nak muntah.
Dear Zalora,
Lulu memang nampak sangat usaha korang untuk memperbaiki mutu perkhidmatan, agar pelanggan berpuas hati dan enjoy membeli belah dengan Zalora. Namun sebenarnya, ada banyak lagi yang mungkin terlepas pandang oleh pihak zalora, dan akibatnya tanpa disedari, ianya akan menjadi 'parut' kekal untuk syarikat Zalora. Untuk pengalaman pahit ini, apa kata Zalora mempertimbangkan untuk menggunakan perkhidmatan 'POS LAJU' sebagai pilihan kepada pembeli. Ianya lebih bertepatan dengan 'utamakan perkhidmatan dan produk buatan Malaysia'. Walaupun Pos laju juga ada kelemahan, tapi ianya sudah terbukti mereka akan tetap sampaikan penghantaran di muka pintu rumah pelanggan seperti dalam iklan zalora tu. Rasanya mungkin dimasa akan datang, ada pula pelanggan yang saman zalora sebab pengalaman sebenar tak seperti yang diiklankan..hehe
Mungkin lain orang, lain pengalamannya. Lulu takkan tulis macam ni, kalau pengalaman membeli belah bersama zalora seperti yang diiklankan. Sudah tentu pujian melangit akan diberi. Namun, semoga zalora mengambil ikhtibar dari keadaan ni. Pandang secara positif okey... Terima kasih permohonan maaf tu, but we still hurt :(
.