Tuesday, April 22, 2014

Bolehkah seorang Muslim mewarnakan rambut? Ini jawapannya..



Bolehkah seorang Muslim mewarnakan rambut? Hukum itu berdasarkan perbuatan atau bahan pewarna? Pewarna hitam dibolehkan atau tidak? Ini kerana ada pendapat mengatakan pewarna hitam itu tidak boleh langsung kerana Allah telah cipta warna rambut asal. Ini kenyataan sebahagian besar penceramah di televisyen.


Jawapan

Mewarnakan rambut termasuk dalam perhiasan. Dalam hal ini, difahami daripada nas hadis bahawa rambut tidak harus diwarnakan dengan warna hitam. Maka jika rambut telah bertukar warna seperti memutih atau makin banyak uban, maka harus diwarnakan dengan warna selain hitam. Begitu pun, adalah tidak harus jika ia terlalu pelik. Contohnya sebelah kanan berwarna kuning, sebelah kiri berwarna biru, bahagian depan berwarna hijau dan sebagainya. Ini adalah suatu kepelikan dan mempunyai unsur tasyabbuh (peniruan) dengan amalan yang tidak Islam. Oleh itu, antara warna yang elok ialah warna seperti inai. Rambut kelihatan kemerahan dan coklat. Ia tidak jauh berbeza dengan warna asal rambut iaitu hitam. Adapun penggunaan warna hitam, maka ia harus digunakan untuk rambut dalam dua keadaan iaitu:

 1Suasana jihad perang. Ini bagi menunjukkan kepada musuh bahawa anggota tentera masih gagah dan kuat, bukannya orang tua yang uzur.

2 Isteri yang ingin menarik perhatian suaminya dan mengekalkan kasih sayang suami terhadap dirinya. Maka jika rambutnya sudah mula menampakkan memutih, maka adalah harus bagi si isteri mewarnakan rambutnya dengan warna hitam. Selain itu, pengguna Muslim juga hendaklah memastikan bahawa bahan yang digunakan adalah bahan yang telap air. Ini kerana menyapu kepala iaitu sebahagian rambut yang berada di dalam kawasan kepala adalah rukun wuduk. Begitu juga dengan isu mandi junub. Maka jika bahan pewarna tidak telap air, maka dikhuatiri wuduk dan mandi junub adalah tidak sah.




.

2 Penyokong CHELSEA:

mselim3 on April 22, 2014 at 2:32 PM said...

Assalammualaikum...lulu,

terima kasih atas perkongsian nie... dapat menambah ilmu ..

mselim3

Anonymous said...

Masalahnya ada ke pewarna hitam yg telap air skrg..

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!