Monday, July 21, 2014

Apa akan jadi pada MAS selepas tragedi MH370 dan MH17?



Apa akan jadi pada MAS selepas tragedi MH370 dan MH17? | Dua tragedi, terhempas dan hilang membabitkan pesawat MH17 dan MH370 memberi impak yang sangat mendalam terhadap reputasi dan kewangan syarikat Malaysia Airlines ketika mereka giat memulihkan syarikat. Syarikat penerbangan Malaysia itu kehilangan dua pesawat yang membawa 537 orang dalam tempoh lima bulan dan kini persoalan yang timbul ialah adakah penum­pang akan terus menaiki pesawat MAS? Rakan kongsi di firma perundingan Penasihat Pasaran Global, Jonathan Galaviz berkata, bencana yang tidak dapat dijangkakan itu menyukarkan penganalisis untuk menilai keupayaan syarikat penerbangan berkenaan untuk mengatasinya.

Katanya, cabaran terbesar bagi MAS adalah, mampukah mereka untuk terus mempunyai bilangan penumpang tanpa menawarkan diskaun terlalu besar yang merupakan antara strategi baharu untuk mengisi lebih banyak kekosongan dalam pesawat. "Implikasi perniagaan kepada MAS sememangnya sangat signifikan, jenama MAS rosak dengan te­ruk sekali walaupun ia bukan kesalahan mereka," kata Galaviz menerusi laporan Wall Street Journal. Kehilangan pesawat MH370 pada Mac lalu yang menggegarkan industri penerbangan global kini dihangatkan lagi dengan pesawat MH17 dari Ams­terdam ke Kuala Lumpur baru-baru ini yang terhempas dipercayai ditembak oleh peluru berpandu.

MAS dilaporkan mencatat kerugian bersih sebanyak RM443 juta pada suku pertama tahun ini berbanding RM279 juta pada suku yang sama tahun lalu. Pada 2013, syarikat itu mencatatkan kerugian RM1.17 bilion. Menurut data daripada S&P Capital IQ, sehingga akhir suku pertama 2014, MAS mempunyai tunai dalam tangannya berjumlah RM3.4 bi­lion (AS$1.06 bilion) dengan jumlah hutang sebanyak RM11.78 bilion (AS$3.7 bilion). Jumlah hutang itu meningkat dua kali ganda berbanding RM5.67 bilion (AS$1.78 bilion) pada akhir 2011. -Utusan




.

1 Penyokong CHELSEA:

hasliynda umairah beauty on July 21, 2014 at 2:16 PM said...

dugaan hebat utk mereka

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!