Thursday, October 2, 2014

Gua Miao Room diumum gua paling besar di dunia sekali gus mengatasi rekod keluasan Gunung Mulu di Sarawak



Gua Miao Room diumum gua paling besar di dunia sekali gus mengatasi rekod keluasan Gunung Mulu di Sarawak | Sebuah gua di China diumumkan sebagai gua paling besar di dunia sekali gus mengatasi rekod keluasan Gunung Mulu yang terletak di Taman Negara Mulu di Sarawak, Malaysia. Perkara itu diumumkan laman web National Geographic, baru-baru ini selepas satu kerja pengukuran gua yang diberi nama sebagai Miao Room itu dilakukan sebuah pasukan dari Universiti Lancaster, United Kingdom, tahun lalu. Miao Room dilaporkan mempunyai keluasan 10.78 juta meter padu, melebihi keluasan Gua Mulu di Sarawak dengan kiraan lebih 10 peratus dan boleh memuatkan sebuah pesawat Boeing 747.


Bagaimanapun, Gua Mulu masih kekal sebagai gua yang mempunyai ruang permukaan terbesar di dunia iaitu dengan keluasan kira-kira 47,005 meter padu. Gua besar yang terletak pada kedudukan 100 meter dari bawah tanah itu terletak di Taman Negara Ziyun Getu He di ibu negeri wilayah Guizhou, Guiyang, di China, kawasan yang turut menempatkan beberapa gua terbesar di dunia. Miao Room pertama kali direkodkan oleh pasukan geologi China-Eropah pada 1989, namun usaha mengukur saiz sebenar gua itu hanya dilakukan tahun lalu.

Gunung Mulu

"Bagi saya, gua ini adalah ibarat penemuan K2 atau puncak Himalaya yang lebih besar berbanding Gunung Everest," kata ketua bersama ekspedisi yang mengkaji gua di China, Tim Allen kepada National Geographic sebagaimana lapor Mail Online. Melalui kerja pengukuran yang menggunakan teknik pemetaan laser tiga dimensi (3D), Miao Room digambarkan mempunyai dua kubah yang besar dan hanya boleh dimasuki menerusi saluran air bawah tanah Sungai Getu Hu. -AP




.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!