Monday, November 17, 2014

Kenapa adiwira lain tidak boleh angkat tukul Mjolnir milik Thor?


Kenapa adiwira lain tidak boleh angkat tukul Mjolnir milik Thor? | Thor mungkin seorang karekter fiksyen dari siri komik Marvel dan juga mitologi kaum Norse. Namun pandangan saintifik diperoleh untuk mengetahui kenapa adiwira perkasa lain seperti Hulk dan Captain America tidak boleh mengangkat senjata milik Thor? Artikel dikeluarkan majalah Wired menceritakan tukul berkuasa milik thor, Mjolnir yang tidak boleh diangkat mana-mana pihak kecuali Thor menerusi alasan saintifik. Seorang ahli fizik astronomi dan pengarah Planetarium Hayden di Amerika Syarikat, Doktor Neil Degrasse Tyson, menganggarkan Mjolnir seberat 12,000 trilion pound.

Tyson membuat anggaran berdasarkan spekulasi Mjolnir dibuat daripada jirim bintang neutron kerana mitologi Norse meramalkan ia dibuat daripada besi jenis uru oleh seorang tukang besi di sebuah bintang yang uzur. Jadi kiraan berat Mjolnir dibuat dengan membandingkan ketumpatan air dengan jirim bintang neutron yang mempunyai ketumpatan seratus juta gram bagi setiap sentimeter padu.

Namun tidak logik sebuah meja di rumah Tony Stark, malah apa sahaja barang yang dicipta atau wujud di muka bumi ini mampu menahan beban Mjolnir. Sedutan filem terbaru Avengers: Age of Ultron menunjukkan hanya Captain America ataupun Steve Rogers berjaya menggerakkan Mjolnir.Pelbagai teori dibuat bagaimana ia boleh bergerak termasuk menggunakan teori Newton. Stark yang juga karekter adi wira Iron Man pula menjangkakan Mjolnir hanya berfungsi selepas mengenal pasti cap jari Thor. Namun Thor hanya cerita rekaan dan hanya yang difikirkan layak mampu mengangkat tukul Mjolnir.-AP




.

2 Penyokong CHELSEA:

Farah Waheda Wahid on November 17, 2014 at 1:32 PM said...

wahhh ada penjelasan saintifik bagai...hebattt...he he he...

mselim3 on November 19, 2014 at 8:15 AM said...

Assalammualaikum...lulu,

kisah nie cuma mitos aje kan....

mselim3

pls: macam kisah adiwira superman...

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!