Saturday, February 7, 2015

[Gambar] Permintaan tinggi terhadap batu sisik naga.. Apa sebenarnya fungsi batu pelik ini?



[Gambar] Permintaan tinggi terhadap batu sisik naga.. Apa sebenarnya fungsi batu pelik ini?  | Permintaan yang semakin meningkat terhadap batu sisik naga di Buntu Lamba, di sini membolehkan penduduk setempat yang menjadikannya sebagai pekerjaan sampingan menjana pendapatan mencecah lima juta rupiah sebulan (RM1,427). Portal Kompas.com melaporkan, keunikan corak dan warna batu tersebut menjadi punca utama mengapa permintaannya dalam kalangan pengumpulan batu-batuan unik terus meningkat. “Majoriti penduduk di Buntu Lamba merupakan petani dan pencari batu sisik naga.

Batu ini boleh dijumpai di sungai Baraka dan dijual pada harga 100,000 rupiah (RM28.55) bagi setiap kilogram. “Batu sisik naga kebiasaannya dijadikan sebagai batu cincin dan perhiasan rumah,” kata salah seorang penduduk yang dikenali sebagai Azis, baru-baru ini.


Azis berkata, pencarian batu sisik naga melibatkan proses yang sukar kerana memerlukan pencarinya menyelusuri arus sungai yang deras untuk mendapatkan batu yang unik dan menarik. Advertisement “Sejak harganya di pasaran me­ningkat, kerja ini bukan sahaja dilakukan oleh orang dewasa, malah turut disertai oleh golongan remaja dan kanak-kanak bagi menjana pendapatan tambahan,” kata seorang pelajar Sekolah Menengah Baraka, Ilham.-AP



.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!