Sunday, October 10, 2010

Entri hantu..Takut jgn baca...ngee....

Sempena dah malam ni..jom kita kongsi entry menarik mengenai hantu...kihkih..................

Ada banyak jenis hantu di Indonesia.. Dan jika anda perhatikan pada gambar-gambar di bawah, kesemuanya telah menjadi inspirasi produser-produser wayang untuk menjadikan watak-watak ini menjadi bintang dalam cerita mereka sekaligus mengaut keuntungan dari situ..

Berikut kisah singkat mengenai hantu di negara itu...





Hah.. Hantu sundel Bolong

Hantu ni kira femes, sebab masa kecil dulu movie dia dah ada..seram weh..belakang dia buruk..siap keluar ulat....Didalam mitos indonesia, hantu ini digambarkan berambut panjang dan berbaju putih.. Kononnya dia ni mati kerana diperkosa dan melahirkan anaknya di dalam kubur (mengandung masa mati).




Hantu Genderuwo

Genderuwo adalah makhluk halus yang menyerupai manusia bertubuh besar dengan rambut lebat meliputi tubuh. Genderuwo terutama dikenal dalam masyarakat di Pulau Jawa (orang Sunda menyebutnya “gandaruwo” dan orang Jawa menyebutnya “gendruwo”). Habitat kegemarannya adalah pohon besar teduh atau sudut-sudut yang lembab dan gelap. Makhluk ini dilaporkan dapat berkomunikasi dengan manusia dan juga menyukai manusia. Cerita-cerita misteri menceritakan genderuwo dapat mengubah penampakan dirinya mengikuti wujud fizik seseorang. (huhu seram...tgk belakang...ada orang tak? ok sambung baca..) Menurut cerita pula, genderuwo hanyalah lelaki dan dapat menghamilkan perempuan, bahkan menghasilkan keturunan dari hubungan itu. Asal-usul genderuwo dikatakan berasal dari arwah orang meninggal yang belum mau naik ke akhirat. Genderuwo tidak dapat dilihat oleh orang biasa tapi pada saat tertentu dia dapat menampakkan dirinya bila merasa terganggu.




Hantu Kuntilanak

Kuntilanak (bahasa Melayu: puntianak, pontianak) adalah hantu yang dipercayai berasal dari perempuan hamil yang meninggal dunia atau wanita yang meninggal kerana melahirkan dan anak tersebut belum sempat lahir. Nama “kuntilanak” atau “pontianak” kemungkinan besar berasal dari gabungan kata “bunting” (hamil) dan “anak”.

Kuntilanak digambarkan dalam bentuk wanita cantik yang punggungnya berlubang. Kuntilanak sewaktu muncul selalu diiringi harum bunga kamboja. Konon lelaki-lelaki yang tidak berhati-hati boleh dibunuh sesudah kuntilanak berubah wujud menjadi penghisap darah. Kuntilanak juga senang menyantap bayi dan melukai wanita hamil. Dalam cerita seram dan film horor di Malaysia, kuntilanak digambarkan membunuh mangsa dengan cara menghisap darah di bagian tengkuk, seperti vampire (mcm twilight yg makbed suka). Agak berbeza dengan gambaran menurut tradisi Melayu, kuntilanak menurut tradisi Sunda tidak memiliki lubang di punggung dan hanya mengganggu dengan kemunculan saja. Jenis yang memiliki lubang di punggung sebagaimana dijelaskan di atas disebut sundel bolong. Kuntilanak kononnya juga menyukai pohon tertentu sebagai tempat “bersemayam”.




Suster ngesot

Hantu ni banyak di hospital atau rumah sakit.. Kenapa dipanggil suster ngesot??? hem… sejarahnya…. ada seorang suster yang diperkosa oleh doktornya lalu hamil dan doktor itu tidak mahu bertanggungjawab…. Lalu Doktor itu membunuhnya dan disimpan didalam sebuah bilik. Lalu jadilah suster ngesot
RS DI JALAN SALEMBA, Konon di sinilah asal-usul Suster Ngesot. Selain itu, banyak juga kes kemunculannya yang terjadi di bangunan rumah sakit yang cukup tua ini.




Tuyul

Hantu ni kecil…. Tuyul adalah sejenis mahluk halus yang bole dilihat oleh mata. Bersaiz kecil seperti anak manusia. Biasanya di beri tugas untuk mencari wang. Boleh masuk ke dalam perangkap tuyul dan untuk mencegahnya kita boleh membacakan doa-doa untuk mengusir dan menolak tuyul dan bala- balanya.




Hantu pocong

Kononya hantu ini sama dengan sundel bolong…Sejarah hantu pocong di indonesia berasal dari tanah jawa… Dimana ada seseorang yang meninggal dan setelah dikubur tali pocong itu di buka dan setelah itu bangkitlah pocong itu dari kuburnya…





Hantu jeruk purut

Pada tahun 1986, seorang penjaga kubur TPU Jeruk Purut yang sedang berkawal, melihat susuk tubuh tidak berkepala melintas di antara kubur. Tubuh  itu memegang kepalanya sendiri. Kononnya, tubuh ini “salah pulang”. Dia mencari kuburnya yang sebenarnya berada di kuburan kristian TPU Tanah Kusir, sedangkan di TPU Jeruk Purut hanya ada kubur orang Islam. Sapri Saputra, penjaga kubur yang melihat tubuh tanpa kepala itu, hingga kini masih menjaga kubur di TPU Jeruk Purut.

Pengalaman Bapak Sapri ini kemudian menyebar luas seluruh Jakarta dan hingga kini “tubuh tanpa kepala” menjadi legenda seram di Jeruk Purut. Kononnya, jika korang ingin menemui tubuh tanpa kepala ini, korang harus datang pada malam Jumaat dengan angka ganjil (1 atau 3).




Simanis jambatan ancol

Pada 1995, seorang pelukis di Ancol didatangi seorang perempuan yang minta untuk dilukis. Ketika pelukis baru melukis sebahagian tubuhnya, perempuan itu menghilang. Orang ramai percaya bahawa perempuan itu adalah Si Manis Jembatan Ancol. Mitos ini sudah bermula puluhan tahun sebelumnya. Di tahun 60-an, seorang pendayung perahu pernah bertemu dengan Si Manis. Perempuan itu naik perahu malam-malam dan membayar pendayung tersebut dengan daun.






.

3 Penyokong CHELSEA:

Ismail Fitry on April 28, 2011 at 7:58 AM said...

Hi,

Minta izin nak copy salah satu gambar hantu tu for my blog entry.

Nice blog you have but I'm Man Utd fan hehehe...

Lulu Caldina on April 28, 2011 at 8:07 AM said...

@Ismail Fitry silakan..

Unknown on July 7, 2012 at 3:13 PM said...

Pinter deh kakak

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!