Wednesday, December 8, 2010

Kerana Seekor Anjing, Pesawat Mendarat Cemas............


Sebuah pesawat penumpang di Amerika Serikat terpaksa mendarat cemas. Penyebabnya bukan kerana sabotaj teroris atau gangguan cuaca, tetapi kerana gigitan seekor anjing.

Menurut berita Associated Press, keadaan itu berlaku kepada 122 penumpang pesawat US Airways, beberapa saat setelah berlepas dari landasan Newark pada isnin pagi menuju Phoenix. Ternyata ada seorang
penumpang yang membawa seekor anjing di dalam sebuah kandang.

Ketika berhasil melepaskan diri, anjing itu bergerak liar. Dia malah menggigit seorang penumpang dan seorang kru kabin, yang cuba menangkapnya.

Mendengar keriuhan itu, pilot akhirnya mengalihkan rute penerbangan dengan mendaratkan pesawat ke lapangan terbang terdekat, iaitu di Kota Pittsburgh.

kandang anjing tersebut

"Kapten pesawat, demi keselamatan, memilih mendarat dan mengatasi masalah itu terlebih dahulu tetapi tetap menerbangkan pesawat," kata juru bicara US Airways, Todd Lemacher, kepada harian Pittsburgh Tribune-Review, yang juga disiarkan oleh harian USA Today

Penyebabnya adalah seekor anjing terrier Manchester bernama Mandy. Menurut sisatan, anjing itu nampaknya sedar dari pengaruh ubat penenang ketika masih di dalam pesawat sehingga dia akhinya menjadi panik.

Para penumpang akhirnya meneruskan penerbangan dengan pesawat yang sama, kecuali anjing dan pemiliknya, iaitu seorang perempuan berusia 89 tahun.

Pemilik anjing


Dalam penerbangan komersil, sebenarnya tidak dibolehkan bagi penumpang membawa haiwan ke dalam kabin. Namun, US Airways membuat pengecualian, dengan syarat penumpang itu bersedia dikenakan bayaran tambahan US$100 untuk sekali jalan dan ditempatkan di suatu kandang khas, yang muat diletakkan di bahagian bawah kerusi penumpang di barisan depan.

Sepanjang penerbangan, haiwan yang dibawa di kabin penumpang itu tidak dibolehkan dilepas dari kandang. Tidak dijelaskan apakah ada hukuman keatas pemilik anjing itu.



.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!