Tuesday, December 7, 2010

Setelah Brazil, Argentina Akui Palestin


Setelah Brazil, giliran Argentina yang mengakui kedaulatan Palestin berdasarkan perjanjian perbatasan pada 1967. Bagi Palestin, sikap Argentina kian memperkuat kedudukan mereka dari penindasan Israel.
Pengakuan kedaulatan itu disampaikan secara langsung oleh Presiden Argentina, Cristina Fernandez, kepada Presiden Mahmoud Abbas dari Palestin, isnin 6 Disember 2010. Fernandez melontarkan pernyataan itu selang tiga hari dari pengakuan Brazil.

Menteri Luar Negeri Argentina, Hector Timerman, seperti disiar pejabat berita Associated Press, mengatakan bahwa Argentina sangat prihatin mengenai perundingan damai 1991 di Madrid dan 1993 di Oslo yang belum tercapai. Kini, menurutnya, merupakan waktu yang tepat untuk mengakui Palestin sebagai negara.

“Waktunya telah tiba untuk mengakui Palestin sebagai negara yang bebas dan merdeka,” ujar Timerman.

Dia juga menekankan bahawa Argentina juga akan mempertahankan posisi teguhnya dalam hak Israel untuk diakui semua bangsa dan dapat hidup damai dan aman di wilayahnya.

“Keputusan Argentina untuk mengakui negara Palestin adalah berdasarkan keinginan para pemimpin negara itu serta menyokong proses rundingan yang akan menghentikan konflik,” ujar Timerman.

“Penting untuk diingat bahawa Argentina adalah satu dari ratusan negara yang mengakui Palestin. Hal ini mencerminkan peningkatan kesedaran dalam komuniti internasional mengenai status Palestin,” tuturnya.

Menyokong pengakuan ini, Menlu Palestina, Riad Malki, mengaku sangat gembira. Dia juga mengatakan bahawa Uruguay, Paraguay, Bolivia, dan Ecuador juga akan menyatakan pengakuannya beberapa hari lagi.

“Pengakuan ini simbolik. Namun, penting kerana semakin banyak negara yang mengakui Palestin, maka semakin banyak juga tekanan bagi negara yang meragukan proses perdamaian. Jika Israel tetap menolak mengakui negara Palestin ketika banyak yang mengakuinya, hal ini akan membuat perbezaan,” ujar Malki.

Israel mengatakan bahawa pengakuan negara Palestin adalah pelanggaran dari perjanjian interim yang ditandatangani oleh pemerintah Israel dan Palestin pada 1995.

Perjanjian tersebut menyatakan bahawa permasalahan status Tepi Barat dan Jalur Gaza harus dirunding dan diselesaikan melalui meja rundingan.




.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!