Friday, December 3, 2010

Wajib pakai gelang merah ketika......


Pekerja wanita di sebuah syarikat di Norway, diminta untuk menggunakan gelang merah ketika mereka datang haid. Hal ini sebagai tanda bagi atasan, bahawa mereka harus lebih sering ke tandas. 

Permintaan syarikat yang keterlaluan ini terdapat dalam laporan dari kesatuan pekerja tentang peraturan untuk ke tandas. Menurut Current.com, laporan tersebut mengungkap, sejumlah syarikat telah menerapkan peraturan waktu pekerja untuk ke tandas, semakin tidak masuk akal.

Dari laporan diketahui, sebanyak 66 peratus manager diminta untuk mengawasi waktu berehat pekerja dan juga penggunaan kunci elektronik untuk para pekerja ke tandas. Hampir sepertiga syarikat melakukan pengawasan melalui video bahkan meminta tanda tangan pekerjannya di sebuah buku jika ingin ke tandas.

"Hal yang paling ekstrem adalah ketika manager meminta wanita untuk menggunakan gelang merah sebagai petunjuk mereka sedang haid dan akan sering ke tandas. Keadaan tersebut membuatkan ramai wanita merasa terhina. Rakan sekerja secara tidak langsung akan mengetahui detail intim kehidupan mereka," tulis laporan tersebut seperti dipetik dari NY Daily News.

Nama syarikat yang mngamalkan peraturan tersebut tidak disiar dalam laporan yang oleh Bjorn Erik Thon, Chief Consumer Ombudsman, Norway. "Peraturan tandas yang berhubungan dengan keadaan haid jelas merupakan gangguan privasi dan sangat menghina orang yang terbabit," kata Thon.

"Pengawasan dalam tempat kerja bakal menjadi masalah. Kami akan melakukan kajian penuh tentang peraturan dan privasi di tempat kerja selama beberapa tahun ini," ujarnya menambahkan.




.

3 Penyokong CHELSEA:

Miera Hassan on December 3, 2010 at 6:18 PM said...

mengong nye syarat...nk g toilet pun susah..kedekut air la tu

Hida Kadiso on December 3, 2010 at 6:58 PM said...

pernah keje cam ni.. nak gi toilet pon kene tulis.. kalau org preg yang stengah jam skali nak gi toilet tu cam ne la agaknye..

Lulu Caldina on December 5, 2010 at 1:51 AM said...

itulah..peraturan dibuat untuk memudahkan bukan menyusah..

hish/.

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!