Friday, February 11, 2011

Berumur 112 tahun dan berkahwin dengan simanis 17...

Mogadishu – Gelaran tua-tua keladi nampaknya belum cukup untuk menggambarkan lelaki lanjut usia yang berasal dari Somalia ini. Sebab, di usianya yang telah 112 tahun dia sanggup menikahi seorang gadis yang masih berusia 17. Wow!

Pesta pernikahan lelaki bernama Ahmed Muhamed Dore ini, seperti dipetik oleh BBC, dihadiri oleh ratusan orang. ”Hari ini Tuhan menolong saya merealisasikan mimpi saya,” kata Dore, setelah resepsi pernikahan yang diadakan di kawasan Galduduud itu.



Dore mengakuikan isterinya memang lebih sesuai menjadi cicitnya. Dia mengaku sudah menunggu cukup lama sehingga Safia Abdulleh, isterinya, membesar ke usia remaja. Sehingga itu, dia baru boleh melamar gadis yang berasal dari daerah yang sama dengannya itu.

”Saya tidak memaksanya, tapi menggunakan pengalaman saya untuk meyakinkan dia tentang cinta saya. Dan akhirnya kami setuju untuk menikah” akui Dore.

Keluarga Safia sendiri mengakui bahawa pengantin perempuan tidak merasa memiliki masalah dengan suaminya yang telah berusia sangat lanjut itu. ”Dia bahagia dengan suami barunya,” kata keluarga barunya itu.

Dore telah memiliki 18 anak dari lima isteri. Melalui pernikahannya ini, dia berharap akan mendapatkan banyak anak lagi. Pernikahan yang diadakan di bandar Guriceel ini digambarkan sejarawan Somalia sebagai yang pertama bagi bangsa Afrika dalam seabad terakhir.



.

1 Penyokong CHELSEA:

sicKo^ on February 11, 2011 at 3:14 PM said...

bertuah sungguh orang tua sorang nih

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!