Monday, February 14, 2011

Mengapa Merpati Menjadi Simbol Cinta?


Merpati merupakan simbol kedamaian serta cinta di Hari Valentine. Mengapa?

Membawa kita kembali ke Abad Pertengahan ketika orang-orang meyakini semua burung memilih pasangannya di Hari Valentine (hari kasih sayang). Meskipun beberapa burung mencari pasangan selama pertengahan Februari, termasuk burung hitam dan ayam hutan, kebanyakan musim mengawan burung berlangsung selama musim panas.

Burung merpati itu dipilih mewakili cinta kerana mitologi Yunani berkaitan burung kecil putih bersama Aphrodite, dewi cinta. Aphrodite/Venus sering digambarkan bersama merpati beterbangan di sekitarnya atau beristirahat di tangannya.

Merpati juga mewakili monogami dan kesetiaan dalam hubungan kerana burung ini cenderung tinggal bersama pasangannya selama musim mengawan.

Merpati jantan juga membantu menetaskan dan merawat anak mereka, yang membantu burung ini mencapai citra setia dan mencintai.

Bahkan, reputasi mereka sebagai simbol cinta begitu kuat dan membuat banyak resepi ubat cinta popular di abad pertengahan memasukkan jantung burung merpati sebagai bahannya.



.

4 Penyokong CHELSEA:

Ammar on February 14, 2011 at 5:43 PM said...

Burung merpati hinggap ditangan Lulu... Lulu dan bercinta ke?hehehehe.. soalan cepumas

Merpati Dodol on July 8, 2011 at 7:50 AM said...

merpati jg lambang kelembutan menurutq.... liat aj ketika mereka terbang... cara dia mengepakkan sayapna jg udah penuh kelembutan... merpati jg lambang kepercayaan... mereka bisa jadi tempat curahan hati yg tulus... heheee... krn q pernah mencoba curhat ma burng merpati, wlpun tak dipegang, dia g akan terbang ketika kita curhat ma dia... hihiiii

Anonymous said...

Sy penah bc tentang sarus crane. Rsnya cinta dn kesetiaan sarus crane lbh hbt. Lbh hbt dr cinta manusia yg bsifat smntra.

mohd hazlin on March 1, 2013 at 9:30 AM said...

cinta oh cinta

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!