Monday, February 14, 2011

"Saya sudah tidak mampu bertahan lebih lama lagi..."


Kecederaan yang selalu dialami dan kegagalan di Copa Libertadores membuat striker veteran Brazil, Ronaldo memutuskan untuk bersara dari dunia bolasepak.

Pengunduran diri Ronaldo diumumkan hari ini, 14 Februari 2011. Dan kontrak striker berusia 34 di Corinthians ini baru berakhir pada 2011.

"Saya sudah tidak mampu bertahan lebih lama lagi," kata Ronaldo dalam temubual dengan laman berita Estado de Sao Paulo.
Sedangkan, keinginannya untuk bermain masih tebal di hatinya. "Saya ingin bertahan, tapi saya sudah tidak mampu lagi. Saya ingin bergerak tapi tidak boleh melakukan apa yang saya harapkan. Ini saatnya untuk berhenti. Saya merasa senang akhirnya harus berhenti," lanjutnya.

Selepas ini, Ronaldo hanya akan berada di balik lapangan. Mantan pemain Real Madrid ini akan masuk dalam bahagian pengurusan Corinthians.


Bersaranya Ronaldo mengakhiri perjalanan kariernya yang hebat selama 18 tahun. Dia mula bermain bersama PSV Eindhoven. Ketika itu, Ronaldo bergabung dengan club Eredivisie Belanda setelah dilatih dari Cruzeiro pada 1993.

Sejak itu, dia bermain bersama club besar Eropah. Ronaldo yang tiga kali menjadi pemain terbaik dunia ini pernah bermain di Inter Milan dan AC Milan. Dia juga memperkuat Barcelona dan Real Madrid.
Di Piala Dunia 2002, Ronaldo menjadi pahlawan Brazil membawa negara ini menjadi juara dunia. Saat itu, Ronaldo juga menjadi penjaring terbanyak.

Berundurnya Ronaldo juga tidak terlepas dari kegagalan Corinthians di Copa Libertadores. Corinthians secara mengejutkan tersingkir di babak awal dan peminat menuding Ronaldo sebagai punca kegagalan. Penyokong kecewa kerana Copa Libertadores merupakan satu-satunya kejuaraan yang belum pernah dimenangi Corinthians.

Penyokong kemudian merosakkan kereta pemain dan melontar kearah bas pemain. Ketika itu Ronaldo mengungkapkan kekerasan yang dilakukan membuat dirinya lebih cepat mengundurkan diri.



P/S - Selamat tinggal Ronaldo...semoga berjumpa lagi...


.

2 Penyokong CHELSEA:

Ce'gu JAERA on February 14, 2011 at 6:17 PM said...

astalavista Ronaldo.... ngeee~

asip محمد on February 14, 2011 at 7:29 PM said...

the legendary bastard.. teringat rambut baby dia dulu.. kah3

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!