Wednesday, April 20, 2011

Habis terbakar


Satu kebakaran besar berlaku di sebuah kawasan kediaman di ibu negara Filipina ini, hari ini menyebabkan kira-kira 10,000 orang kehilangan rumah.

Penyiasat kebakaran berkata, kebakaran itu dipercayai berpunca daripada dapur elektrik yang rosak dari sebuah rumah di kawasan setinggan Laperal di bandar Makati, Manila.
Ia merupakan kebakaran besar kelima di kawasan itu yang penuh dengan pondok kediaman tidak rasmi.

"Saya baru pulang dari kawasan itu dan kami menganggarkan bilangan keluarga yang dipindahkan melebihi 2,000 atau antara 8,000 hingga 10,000 orang," ujar Datuk Bandar Jejomar Binay Jr.
Menurut Binay, kawasan luas itu merupakan milik persendirian tetapi penduduk tidak rasmi telah lama mendirikan rumah secara berkelompok dan kerajaan sebelum ini memberi amaran ia boleh menyebabkan kebakaran.

"Kawasan itu pernah mengalami kebakaran sebanyak empat kali sebelum ini.
"Ia amat jelas sekali kawasan itu amat berbahaya untuk diduduki," ujar Binay.
Katanya, kerajaan akan menempatkan mangsa di dua buah stadium sukan sementara menyediakan kawasan penempatan semula secara kekal.

Kebakaran membawa maut di kawasan sesak di Filipina merupakan perkara biasa di mana selama bertahun-tahun penghijrahan penduduk dari luar bandar ke bandar ini menyebabkan pertumbuhan pesat pondok yang dibina secara berselerak.



.

1 Penyokong CHELSEA:

Mek Onie on April 20, 2011 at 6:07 PM said...

fulammmmaaaaaaakkkkk . menakutkan,huhu

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!