Thursday, August 25, 2011

Budak rentung selepas bersahur


Hari Raya Aidilfitri yang akan disambut tidak sampai seminggu lagi mungkin tidak bererti lagi buat keluarga Mohamad Zafian Zainol, 35.
Ia kerana anak yang disayanginya, Zulaika Batriesya, 9, meninggal dunia dalam kebakaran yang memusnahkan lima buah rumah di perkampungan setinggan di Sungai Nibong Kecil di sini awal pagi ini.
Dalam kejadian kira-kira pukul 5.45 pagi itu, mangsa ditemui rentung di dalam longkang di tepi rumah jirannya.

Mangsa yang menghidap penyakit sawan sebelum itu diselamatkan kedua ibu bapanya namun dia dipercayai cuba memasuki semula rumah ketika api sedang marak.
Lima lagi adik-beradik mangsa termasuk datuknya berjaya diselamatkan oleh Mohamad Zafian dan isteri.
Mangsa merupakan anak ketiga daripada lima beradik.

Rumah kayu dua tingkat didiami mangsa dihuni oleh 11 orang daripada dua buah keluarga yang bersaudara.
Keluarga mangsa tinggal di bahagian bawah manakala sebelah atas neneknya.
Menurut nenek saudara mangsa, Rosni Ismail, 57, yang juga tinggal di bahagian atas rumah, mereka sekeluarga baru selesai bersahur sebelum kejadian.

Katanya, sebaik menyedari berlaku kebakaran, dia cuba mengejutkan keluarga Mohamad Zafian yang tidur di ruang tamu dan pada masa berusaha menyelamatkan keenam-enam anaknya.
"Kebakaran berlaku selepas kami selesai bersahur, manakala keluarga mangsa pula difahamkan tidur semula sebelum menunggu masuk azan Subuh.

"Saya berjaya membuka pintu rumah Mohamad Zafian dan ketika itu juga saya cuba mengeluarkan semua penghuni sambil api sedang marak tetapi tidak sedar bila Zulaika masuk semula ke dalam rumahnya," katanya dalam nada sedih ketika ditemui di tempat kejadian di sini hari ini.
Nenek mangsa, Rosnah Ibrahim, 55, pula berkata, kali terakhir dia berjumpa Zulaika adalah tiga hari lalu.

"Saya baru keluarkan duit dari bank untuk membeli baju raya untuk Zulaika bersama lima cucu yang lain tetapi impian saya kini berkecai," ujarnya yang cedera di lutut semasa menyelamatkan cucu-cucunya.
Kebakaran itu turut memusnahkan kesemua harta benda miliknya termasuk wang dan barang kemas untuk dipakai di pagi Syawal.

Mayat Zulaika dibawa ke Hospital Balik Pulau untuk bedah siasat sebelum dituntut bapanya dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Pulau Betong selepas Asar.
Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Bayan Baru, Rohizad Yusof berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan kira-kira pukul 6 pagi dan tiba di tempat kejadian beberapa minit kemudian.

Katanya, seramai 27 anggota dari Balai Bayan Baru dan Jalan Perak serta bomba sukarela berjaya memadam kebakaran sepenuhnya kira-kira 50 minit kemudian.
Siasatan masih dijalankan untuk mencari punca kebakaran termasuk kos kerugian.



.

2 Penyokong CHELSEA:

Kak Long on August 25, 2011 at 10:30 AM said...

sedihnya... :(

Ce'gu JAERA on August 25, 2011 at 1:13 PM said...

kisah sedih.. semoga arwah bersama org2 yang beriman...

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!