Tuesday, August 9, 2011

Ibu harap anak dapat ke universiti


Harapan seorang ibu yang menghidap barah payu dara dan mempunyai anak orang kurang upaya (OKU) untuk melihat seorang daripada anaknya menjejakkan kaki ke menara gading mungkin tidak kesampaian.
Ini kerana, Siti Noridah Jamal, 47, tidak mempunyai pendapatan tetap dan tidak mampu menyediakan yuran kemasukan untuk anak keduanya, Nurizzati Aqirah Amran, 19, ke Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Batu Pahat.
Menurut Noridah, yuran kemasukan iaitu hampir RM2,000 amat tinggi sedangkan dia yang baru menjalani pembedahan tidak mempunyai pendapatan tetap atau wang simpanan kerana semuanya habis digunakan untuk rawatan penyakitnya.
"Suami pula hanya bekerja menjual kuih dari rumah ke rumah. Pendapatan tidak menentu dan apa yang merisaukan, anak kedua memerlukan duit untuk daftar masuk ke UTHM pada 7 September ini," katanya ketika ditemui pemberita di rumahnya di Taman Daya di sini, semalam.
Katanya, mereka yang hidup sederhana itu tidak mampu menyedia wang untuk yuran tersebut kerana menanggung anak sulung, Norazlin, 22, yang tidak boleh duduk atau berjalan selain hanya terbaring dengan kos lampin dan perubatan setinggi kira-kira RM600 sebulan.
Ibu kepada empat anak itu memberitahu, Nurizzati sebelum ini pernah memohon bantuan di Yayasan Pelajaran Johor (YPJ) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tetapi tiada maklum balas diterima.
Justeru, bagi orang ramai yang ingin membantu, boleh berhubung dengan keluarga Noridah melalui suaminya iaitu Amran Jabar 016-7963593.
Terdahulu, keluarga Noridah menerima kunjungan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Tebrau, Syahrin Md. Jamaluddin melalui Program Ziarah Ramadan Pemuda UMNO Tebrau.



.

1 Penyokong CHELSEA:

Ce'gu JAERA on August 9, 2011 at 10:28 PM said...

semoga ada pihak yang sudi menghulurkan bantuan untuk keluarga ini...

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!