Sunday, November 13, 2011

Siapa anak, siapa ibu


Pada pandangan pertama, mereka mungkin kelihatan seperti adik beradik, tetapi melihat semula gambar ini mengejutkan.

Mereka, pada hakikatnya, seorang ibu berusia 26 tahun dan anak perempuannya.

Selepas mengalami anoreksia selama separuh dari kehidupannya, Rebecca Jones memilki kurang 5kg berat daripada anak perempuannya berusia tujuh tahun, Maisy.

 Dan kenyataan itu diburukkan lagi ketika mereka memakai pakaian yang serupa.

Walaupun doktor memberi amaran kepada kekurangan nutrien boleh membunuhnya, dia disyorkan mengambil sup, makanan bergoreng dan minuman tenaga.  Pada masa yang sama, dia menggalakkan Maisy 5st £ 9 untuk menikmati coklat dan cupcakes.

Miss Jones, yang pada 5ft 1 in, lapan inci lebih tinggi daripada anak perempuannya, berkata: 'Memakai pakaian yang sama sebagai Maisy memberikan saya rasa bangga. Ia adalah salah, tetapi ia membuatkan saya berasa baik. Saya tidak fikir saya kurus - Saya selalu melihat diri saya sebagai yang lebih besar '.



 Gangguan makannya bermula berikutan perceraian ibu bapanya ketika dia berusia 11 tahun dan mulai hilang keyakinan terhadap dirinya.

Pada usia 13, beliau berkata, 'Saya hampir berhenti makan'. Selepas kehilangan berat badan yang drastik, rakan-rakan mula risaukan angka saiz sepuluh beliau dan keluarganya tidak melihat bahaya.

 Cik Jones berkata: 'Ibu hanya fikir saya kehilangan lemak saya. Saya gembira. '

Tetapi dalam tempoh dua tahun, berat badannya telah turun lebih cepat.

Saya sering jadi tidak bermaya, saya tidak dapat bangun dari katil, 'katanya.

Dia telah bertemu dengan bapa Maisy apabila dia 19 tahun dan belajar di Universiti Manchester. Beliau masih mengalami anorexia namun sesuatu yang mengejutkan apabila dia merasakan tendangan. Imbasan mendedahkan dia mengandung 26 minggu.

'Saya terkejut,' katanya kepada majalah Closer. 'Saya masih dalam saiz enam, tidak menambah berat badan dan perut saya tidak berubah.'

Doktor menggesa dia makan ayam untuk protein dan mengambil pil vitamin untuk membantu tumbesaran anaknya, tetapi perutnya masih tetap kecil. 'Teman lelaki saya cuba menggoda saya untuk makan, tetapi perut saya sukar digunakan untuk makan jumlah yang banyak, makanan yang betul membuat saya berasa sakit,' kata Miss Jones.

Hasilnya, dia terselamat dengan diet roti dan ubi semasa mengandung dan memakai hanya £ 7 pada masa itu.

Walau bagaimanapun, Maisy dilahirkan sihat, tetapi kecil, dan ibunya tidak dapat menghasilkan susu untuk memberi makan kepada beliau.

'Saya mengambil salah satu skirt Maisy dan mengenakannya dengan sempurna, "katanya. 'Maisy 4ft 5in dan memakai 9-11 pakaian. Kami berkongsi baju dan seluar jeans. '

 Kini berat badan anaknya telah mengatasinya. "Saya telah memberitahunya saya mempunyai gangguan makan dan dia tahu ia satu perkara yang buruk."

"Dan jika dia mahu coklat, saya katakan ya - Saya tidak mahu menafikan makanan beliau."

Beliau mengakui bahawa Maisy bimbang tentang berat badan ibunya.

Awal tahun ini, ujian darah menunjukkan Miss Jones telah berbahaya potassium rendah - satu keadaan yang dikenali sebagai hypokalemia, yang menyebabkan kelemahan otot yang melampau. Beliau kini mempunyai kadar potassium dan denyutan jantung yang harus dipantau setiap masa.

Doktor memberi amaran kepada beliau pada risiko serangan jantung yang membawa maut jika dia tidak menambah berat badan.

'Saya takut saya tidak akan melihat Maisy membesar,' katanya. 'Saya suka makan - saya boleh memikirkan apa-apa yang lebih bagus daripada keluar untuk makan tengah hari dengan Maisy, tetapi saya tidak boleh.'








.

11 Penyokong CHELSEA:

maszull on November 14, 2011 at 1:52 AM said...

assalamualaikum Lulu...kesian nyer die anak dan mak dah mcm adik beradik plak...:)

Ce'gu JAERA on November 14, 2011 at 5:26 AM said...

alalala kesiannya.... huhu... tu la amalkan gaya hidup yang sihat...

selamat pagi Lulu...

Sunah Sakura on November 14, 2011 at 7:29 AM said...

kesiannya mak dia..huhuhu...

Zatischa on November 14, 2011 at 7:50 AM said...

erm senyum xperlu kata apa-apa..
hehe
cian dye...

.........cP~ on November 14, 2011 at 10:36 AM said...

Semakin banyak penyumbang anorexia sekarang. ramai nak cantik kurus macam artis..

meisnani on November 26, 2011 at 5:53 PM said...

done following u... btw, kurusnye dye... urmm gare2 pnceraian je...

Anis Farhana on December 5, 2012 at 4:55 PM said...

Sedih pulak baca perenggan last . kurus gilerr . hmm :\

Kekzamanis on December 5, 2012 at 11:20 PM said...

Kesian.. Alhamdulillah, masih dikurniakan kesihatan yang sempurna walaupun masih ditahap kurus.. huhu~~

Unknown on December 9, 2012 at 3:54 AM said...

gemok sgt bahaya, kurus sgt pon bahaya jadi amalkan gaya hidup yg sihat!

Unknown on December 9, 2012 at 9:16 AM said...

Kesiannya...
Hopefully doktor mampu mengubati tabiat makannya...

P/S: Jadi follower #5064 ^_^

dEdEQ dE wIshEs on December 29, 2012 at 7:43 PM said...

YA ALLAH ,, TKUTNYE BILE TGOK CMNI .. MINTAK JAUH ..

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!