Thursday, December 22, 2011

Ibu menghabiskan sepuluh minggu, 24 jam sehari, di katil condong untuk mengelakkan keguguran


Selepas mengalami dua keguguran Donna Kelly sangat bimbang bahawa kehamilan kali ini akan berakhir dengan cara yang sama. Oleh itu, apabila doktor memberitahunya ketika lima bulan kehamilan bahawa dia berada pada risiko tinggi kehilangan bayi sekali lagi, beliau dengan mudah bersetuju untuk penyelesaian radikal mereka.

Selama sepuluh minggu, 24 jam sehari, dia berbaring 'terbalik' diatas katil hospital sehingga dia melahirkan anak perempuan yang sihat, Amelia. Ultrasound telah menunjukkan bahawa kerosakan pada leher rahim atau serviks, bermakna bayi telah menurun terlalu jauh ke bawah.

Untuk mengubah daya graviti pada serviks beliau, dia diletakkan pada katil condong pada sudut 45 darjah dengan kakinya menunjuk ke atas. Beliau telah makan, membaca dan menonton televisyen di katil di Hospital Universiti di Coventry, dan keluar hanya untuk pergi ke tandas.
Puan Kelly, yang berhenti kerja sebagai jururawat ginekologi selepas kelahiran anak Joshua empat tahun lalu, berkata: "Saya terkejut apabila dia memberitahu saya haru diletak di atas katil dgn kelajuan tetapi saya sudah bersedia untuk melakukan apa saja.

"Ia membuatkan saya berasa sakit pada mulanya tetapi selepas beberapa hari badan saya diselaraskan dan lama-kelamaan saya sudah biasa. Ia mungkin membosankan pada masa-masatertentu, tetapi saya tahu ia tidak akan menyakitkan berbanding kehilangan bayi saya. 'Doktor memberitahu Puan Kelly dan suaminya Mark, 32, jurutera pemasangan televisyen Sky, kerana kelahiran semula jadi Joshua, anak mereka,  keadaan menyebabkan serviksnya lemah. Mereka berfikir ini menyebabkan dia keguguran pada bulan Januari 2009 pada 23 minggu dan sekali lagi pada bulan Mei 2010 pada 19 minggu.

Kali ini Puan Kelly telah diberikan krim yang mengandungi progesteron hormon untuk membantu mengukuhkan serviks dan mencegah jangkitan. Beliau juga mengalami jahitan serviks pada 14 minggu untuk mengukuhkan leher rahim tetapi pada minggu 23 serviks telah dibuka semula.


Profesor Siobhan Quenby, seorang pakar dalam keguguran berulang, memberitahu pasangan itu peluang hanya menghalang lain keguguran adalah untuk mengurangkan tekanan ke atas serviks Puan Kelly. Walaupun ibunya di hospital, Joshua pergi ke nurseri tetapi melawat setiap malam dengan bapanya.. Puan Kelly melahirkan £ 4 15oz,  Amelia dengan pembedahan kecemasan caesarean pada bulan Ogos selepas air ketuban pecah yang berlaku enam minggu awal.

Amelia menghabiskan masa selama dua minggu dalam satu inkubator di unit rawatan rapi sebelum pasangan ini telah dibenarkan untuk membawanya ke rumah Coventry mereka. Puan Kelly menambah: 'hari lain Joshua berkata kepada saya, ". Mak, Saya suka adik" Bagi saya yang menjadikan semuanya berbaloi. '

Profesor Quenby berkata terdapat beberapa punca kelemahan serviks, termasuk kerosakan akibat kelahiran dan keguguran sebelumnya, ujian calitan dan rawatan untuk sel-sel pra-kanser. 'Kelemahan serviks Donna buruk seperti yang anda boleh mendapatkan,' tambah beliau. 'Ia adalah yang paling lemah yang pernah saya uruskan.







.

7 Penyokong CHELSEA:

Kayu Manis on December 22, 2011 at 10:33 AM said...

bagus idea ni..

Sharifah Nadzarah on December 22, 2011 at 10:41 AM said...

boleh pening kepala tuh..hihi

Cik mama on December 22, 2011 at 11:02 AM said...

bagusnya, pengorbanan seorg ibu.. (^_^)

LALABIELA on December 22, 2011 at 11:09 AM said...

nampak meletihkan. sebab tu la kita semua x boleh menderhaka dekat ibu sebab dia dah berkorban terlalu banyak untuk kita.

Ce'gu JAERA on December 22, 2011 at 11:27 AM said...

Selama sepuluh minggu, 24 jam sehari. kesian dia kan Lulu...

itulah pengorbanan kasih sayang seorang ibu demi anaknya.. andainya anak ini membesar dan mengetahui ibunya melahirkan dia dengan cara macam ni, pasti sebak rasa di dada

suria lekatlekit on December 3, 2012 at 3:21 PM said...

aduhai.. seorang sanggup buat apa saja demi anak sejak dr dlm kandungan lagi. terharu

ORANG JOHOR SUKA MAIN BOMOH

SANGGUP MANDI MUNTAH SEBAB SAYANG

MEROYAN KAT TWITTER KENA TINGGAL SELEPAS HILANG DARA

Cik Fie on December 3, 2012 at 3:29 PM said...

pengorbanan seorang ibu memang tidak ternilai . :")

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!