Friday, December 30, 2011

Kanzi, chimpanze yang pandai memasak


KERA dan berbagai spesiesnya telah lama dikenali sebagai haiwan yang cerdas dan mampu meniru perilaku manusia. Kanzi, seekor chimpanze berjenis bonobo, merupakan salah satunya.


Kanzi merupakan salah satu bonobo yang dirawat oleh Dr Sue Savage-Rumbaugh, seorang pakar peneliti bahasa dan perilaku kera. Bagi Sue, Kanzi merupakan chimpanze tercerdas yang pernah dirawatnya, kerana mampu menyalakan api dari mancis kayu dan memasak sendiri.


“Kanzi belajar menyalakan api dari filem Quest for Fire, filem kesukaannya ketika masih kecil. Kanzi menontonnya berulang-ulang kali,” ungkap Sue seperti dipetik dari Daily Mail. Chimpanze berumur 31 tahun itu kerap menemani Sue hiking, mengumpulkan ranting kering dan membuat unggun api. Kemampuan untuk mengumpulkan ranting itu dipelajarinya sejak berusia lima tahun.


Saat menyalakan api, Kanzi juga dilihat sangat berhati-hati ketika memegang mancis kayu agar tidak membakar tangannya sendiri. Kanzi bahkan mencari ranting lebih banyak ketika api mulai mengecil. Lebih mengejutkan lagi, Kanzi membantu Sue memasak, lalu mengambil sebatang ranting yang tipis dan membakar marshmallow sendiri. Ketika akan pulang, Kanzi tidak lupa mematikan api unggun dengan sebotol air mineral.


Kanzi juga menurunkan beberapa keterampilan pada anaknya, Teco, yang juga tinggal bersama Sue. Salah satunya kemampuan berkomunikasi dengan bahasa manusia yang dilakukan melalui keyboard khusus dengan simbol lexigram. Melalui beberapa latihan, Kanzi mampu menguasai 500 kata dan memahami 3000 ucapan. -DM







.

0 Penyokong CHELSEA:

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!