Saturday, December 3, 2011

Teh Termahal di Dunia


Kopi luwak dari fermentasi biji kopi di perut luwak yang berasal dari Indonesia merupakan kopi paling mahal di dunia. Dari situ, terbit idea seorang pakar China, An Yanshi, untuk membuat ramuan teh termahal di dunia.

An Yanshi yang juga sebagai pensyarah mengatakan, teh paling mahal di dunia ini akan dibuat dari kotoran panda. Dia telah mengumpulkan lima tan kotoran panda untuk mencipta sejenis teh.

Dia percaya, teh yang berasal dari kotoran panda akan menciptakan sebuah aroma dan rasa unik bagi para pecintanya. Teh kotoran panda akan dijual dengan harga £50 ribu per kilogram.

"Panda memiliki sistem pencernaan yang sangat buruk dan hanya menyerap sekitar 30 persen dari semua yang mereka makan. Itu bererti, kotoran mereka kaya serat dan nutrisi, " jelas Yanshi seperti dipetik Metro.

"Teh panda akan mengeluarkan aroma kacang yang khas saat dihirup," katanya.

Untuk menjalankan keinginannya, Yanshi mengumpulkan kotoran panda dari pusat Panda di Chengdu, provinsi Sichuan, China bahagian selatan. Dia merancang mencatatkan rekod untuk campuran teh paling mahal yang siap dijual di Muzium Rekod Dunia.

Hingga saat ini, kopi luwak dikenali sebagai minuman kopi paling mahal di dunia. 450 gram kopi ini dijual dengan harga £100.











.

1 Penyokong CHELSEA:

Nurul Dyanna on December 3, 2011 at 9:24 PM said...

kalau kopi luwak dari musang...teh mahal dari panda..kalau nescafe mahal dari ape...gajah ke rimau?..hehe

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!