Monday, January 30, 2012

Ibu yang menghantar anak ke sekolah dengan Sandwich Smarties


Guru-guru terkejut apabila seorang ibu menghantar anaknya ke sekolah dengan sandwich yang dipenuhi dengan Smarties. Bekal berisi coklat telah mendorong panggilan untuk membaik pulih diet murid di sekolah
Lincolnshire - termasuk percubaan makanan percuma di sekolah.

Pekerja-pekerja kesihatan di NHS Lincolnshire masuk untuk menilai apa yang murid-murid bawa masuk untuk makan tengah hari dan mendapati begitu banyak anak-anak muda pemangkin kepada pengambilan kerepek, gula-gula dan coklat.
Lincolnshire sudah mempunyai salah satu kadar tertinggi obesiti kanak-kanak di negara ini, dengan satu dalam tiga kanak-kanak yang dikategorikan sebagai obes.

Tetapi bukan sahaja mendapat makanan percuma di sekolah, kanak-kanak yang makan pada pilihan waktu makan tengahari yang lebih sihat seperti pasta, kentang bakar dan daging tanpa lemak, ia juga dikatakan mempunyai tingkah laku yang bertambah baik.

Lynne McNiven, Penolong Pengarah kesihatan awam, di hari Minggu Express.. 'Apabila kita mendengar tentang sandwich Smarties, ia menakutkan. Kami pergi ke sekolah untuk melihat dan mendapati kanak-kanak makan apa yang saya akan anggap sebagai makanan berkelah sebagai makanan tengah hari.'

Minggu lepas, dia telah mendedahkan bahawa beberapa buah sekolah sedang digesa untuk bersaing dengan menawarkan tawaran hidangan khas dalam usaha yang berasingan untuk mendapatkan kanak-kanak yang memakan makan tengahari yang sihat.


Dengan statistik yang menunjukkan sebanyak 25 peratus kanak-kanak lelaki dan 33 peratus daripada kanak-kanak perempuan yang berumur antara dua dan 19 tahun mempunyai berat badan berlebihan atau obes, menteri-menteri mengumumkan bahawa pada masa akan datang, sekolah-sekolah akan dapat menawarkan promosi harga pada majlis makan malam sekolah.

Dalam sistem sedia ada, sekolah-sekolah di England telah mengenakan harga yang sama untuk item yang sama bagi setiap murid. Makanan percuma di sekolah hanya disediakan untuk kanak-kanak dalam keluarga yang memenuhi kriteria kewangan tertentu.

Ibu bapa boleh memohon makanan percuma untuk anak-anak mereka jika mereka menerima faedah seperti sokongan pendapatan atau elaun pencari kerja.









.

6 Penyokong CHELSEA:

eima on January 30, 2012 at 2:35 PM said...

best nye smarties... nk try la buat ... sedap ke ek ...

Kamsiah yusoff on January 30, 2012 at 3:11 PM said...

haha kantoi...

Hanis Azla on January 30, 2012 at 3:17 PM said...

klu sandwich smarties.. mmg lajulah anak2 makan..

RamRamCute on January 30, 2012 at 3:27 PM said...

wahhhh...mana taknye obes..sedap sungguh sandwich berlapiskan smarties..hikhikhik

faizalnizam on February 5, 2012 at 1:26 AM said...

hah.. tak sehat langsung sandwich smarties. ish3. lulu, esok MU v Chelsea. jom tonton. sila predict jaringan. hehehe. GGMU.

gadis.semasa on February 5, 2012 at 3:00 AM said...

macam sedap je nampk sandwich tu hehehe

BTW nice blogsudah follow ..
follow me back o.k

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!