Tuesday, January 10, 2012

Kembar Ini Lahirnya Beza Lima Tahun


Rueben dan Floren Blake adalah sepasang kembar. Namun, kenyataannya, keduanya lahir dengan beza lima tahun. Ketika Reuben berusia lima tahun dan segera masuk sekolah, kembarnya baru saja berusia tujuh minggu.

Saudara kembar ini berasal dari embrio yang sama pada program bayi tabung (IVF) yang dilakukan oleh kedua orang tua mereka, Simon dan Jody pada 2005. Selama proses medik, lima embrio tercipta, dan dua embrio ditanamkan dan berhasil dengan kelahiran Reuben pada 9 Disember 2006.

Tiga embrio lainnya dibekukan hingga pasangan yang beraasal dari Cheltenham, Gloucestershire, ingin menambah anak pada mac tahun lalu. Dari tiga embrio, hanya embrio Floren yang selamat dari pencairan dan berhasil membesar dalam rahim ibunya pada 2011 lalu.

Setelah 39 minggu, Floren lahir melalui sebuah pembedahan caesar. Jody dan Simon mengaku menceritakan keajaiban yang dialami anak kembar mereka dengan perasaan bangga. "Saya memberitahu semua orang yang saya temui," ujar Simon.

Dia menyatakan, kisah kedua anak kembarnya menjadikan Reuben dan Floren menjadi perhatian orang-orang di sekitarnya. " Saya juga sukar untuk tidak mengatakan, bahawa sebenarnya kedua anak ini kembar."

Sementara si istri, Jody, masih belum percaya bahawa kedua anak yang berbeza usia lima tahun ini sebenarnya sepasang kembar. "Saya fikir semua orang terkejut. Saya mengandung selama sembilan bulan sambil berfikir, 'ini saudara kembar Reuben'. Ini sesuatu yang sangat istimewa," katanya seperti diberitakan Daily Mail.

Sebagai abang, Reuben terpesona oleh adiknya. "Dia tahu, bahawa adiknya dibekukan walaupun tak tahu bagaimana itu terjadi," kata Jody.

Meskipun terpisah selama lima tahun, kedua anak ini sangat mirip. "Reuben hanyalah versi besar Floren ketika bayi. Jadi pasti ada kemiripan secara fizik."

Simon mengungkap, keinginan menambah anggota keluarga membuat mereka berfikir menggunakan embrio beku. "Anda kadang tidak dapat memahami bagaimana kehidupan berasal dari sesuatu yang telah dibekukan dalam waktu lama."






.

7 Penyokong CHELSEA:

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail on January 10, 2012 at 4:52 PM said...

comelnye diowg... =)

CINTA UNTUK KITA on January 10, 2012 at 5:38 PM said...

macam2 zaman skrg ni kan..

::CIK LYNN:: on January 10, 2012 at 6:02 PM said...

unik...xpenah dibuat org lg...=)

lulu, dh dpt dh topup 2...thanks...=)

maszull on January 10, 2012 at 6:43 PM said...

assalamualaikum Lulu...mcm ni pun ada kan kembar yg beza umurnya...:)

the triplets on January 10, 2012 at 7:30 PM said...

Magic ah...

elnino de moona on January 11, 2012 at 4:27 PM said...

wah..terpegun.. bestnya~

Cik Fie on December 2, 2012 at 5:52 PM said...

subhanallah :)

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!