Sunday, January 15, 2012

[Realiti] Beribu-ribu manusia di Hong Kong hidup melarat didalam sangkar..


Hong Kong, salah satu daripada bandar-bandar yang terkaya di dunia, ramai dengan berbagai ledakan hartanah mewah yang telah melihat rumah yang ditukar untuk jumlah wang yang rekod. Tetapi kekayaan bandar mempunyai sisi yang gelap, dengan berpuluh-puluh ribu harga perumahan sama sekali dan terpaksa hidup dalam keadaan yang paling menjatuhkan maruah.

Gambar-gambar ini oleh British jurugambar Brian Cassey menawan kesengsaraan orang - sesetengah anggaran meletakkan angka setinggi 100,000 - yang terpaksa hidup di dalam sangkar yang berukuran hanya 6ft oleh 2 1/2ft.
Bandar ini merupakan salah satu kawasan planet metropolitan yang paling padat, dengan hampir 16500 orang yang hidup di setiap kilometer persegi wilayah.


Tuan-tuan tanah yang tidak bertanggungjawab mengenakan bayaran kira-kira AS $ 200 sebulan untuk setiap sangkar, yang dibungkus 20 bilik, dan sehingga tiga peringkat tinggi. Dalam sangkar yang lebih rendah adalah lebih mahal kerana anda hampir boleh berdiri di dalam mereka, tetapi syarat-syarat yang tidak kurang kotor.

Ini di bandar dengan lebih Louis Vuitton kedai-kedai daripada Paris.
Penghuni mesti berkongsi tandas dan kemudahan mencuci, yang asas. Kebanyakan pangsapuri tidak mempunyai dapur, memaksa penduduk miskin mereka untuk meluangkan masa di sana pendapatan tidak seberapa pada makanan yang diperlukan.


Rumah sangkar telah menjadi skandal dalam pasaran perumahan di Hong Kong selama beberapa dekad, tetapi bukannya hilang, mereka semakin meningkat.

Oleh kerana krisis ekonomi dunia telah melanda bandar wilayah bekas British yang ekonomi memberi tumpuan kepada perkhidmatan kewangan, lebih ramai telah terpaksa berpaling untuk mendapatkan tempat untuk tinggal.

Alternatif kehidupan di jalanan.
Salah satu penghuni sangkar, Cheung, yang tinggal di Sham Shui Po, kepada Asia Times Online dia tetap kekal berada ditempat yang sempit dan pengap. Suhu di dalam sangkar boleh 2-3 darjah lebih tinggi daripada berada di luar, "katanya.


'Benar-benar tidak selesa, dan kadang-kadang saya tidak boleh tidur sehingga selepas 5 di waktu pagi.'

Lipas, cicak dinding, kutu dan tikus adalah biasa. 'Kadang-kadang saya bimbang jika cicak atau lipas akan merangkak ke telinga saya pada waktu malam, "kata Cheung.

 



.

2 Penyokong CHELSEA:

Fahmi Piruz on January 15, 2012 at 10:40 PM said...

alahaii,kesiannyaa :(

Ce'gu JAERA on January 16, 2012 at 3:37 PM said...

laaaa.. kesiannyaa.... tak sampai ati nak tengok..

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!