Friday, March 2, 2012

Duhai ibu bapa, berhati-hatilah...


Dengan menggunakan rakaman tangisan kanak-kanak atau jeritan individu dewasa meminta tolong, satu sindiket di sini dikesan memperdayakan mangsa kononnya ahli keluarga mereka diculik sebelum meminta wang tebusan mencecah puluhan ribu ringgit.

Difahamkan, sindiket didalangi warga tempatan itu dikesan menjejaki pergerakan ahli keluarga mangsa mereka sebelum menghubungi rumahnya selepas mengetahui anak mereka sudah ke sekolah atau berada di luar rumah.
Anggota sindiket menghubungi nombor telefon rumah mangsa dan mengarahkan mereka mendengar rakaman tangisan kanak-kanak dengan mendakwa anak mereka diculik dan mengugut akan membunuhnya jika wang tebusan diminta tidak dibayar dalam tempoh ditetapkan.

Dalam kes sebelum ini, mangsa didapati terpedaya tanpa membuat pemeriksaan susulan atau memaklumkan kepada polis. Bimbangkan keselamatan anak mereka bersetuju membayar wang tebusan diminta.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Serdang, Asisten Superintendan Azani Saupi, berkata sepanjang tahun lalu pihaknya menerima lebih 10 laporan polis daripada ibu bapa mengatakan anak mereka diculik dan ada yang sudah membayar wang tebusan sehingga RM60,000.





.

1 Penyokong CHELSEA:

fyy mokhtar on March 2, 2012 at 12:29 PM said...

betul latu. berhati2 dalam setiap apa yang dilakukan. ibu bapa amat main kan peranan.

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!