Friday, March 9, 2012

Kanak-kanak yang alah kepada cahaya matahari


Seorang kanak-kanak yang alah kepada cahaya matahari kini boleh melangkah keluar dari bayang-bayang di rumah sendiri. James Creag, 8, mengalami keadaan kulit yang teruk yang bermakna dia mesti menggunakan krim pada mukanya dan meliputi setiap inci tubuhnya dengan pakaian - sebaliknya siang boleh mencetuskan tindak balas yang pedih, walaupun dia rumah.

Tetapi kini, dia boleh sekurang-kurangnya berehat di rumah selepas pakar sebuah syarikat tempatan memasang tapisan tingkap. James, dari Salford, 2 tahun apabila ibu bapanya, Claire, 30, dan Daniel, 32, melihat tangannya teruk bengkak selepas bermain di taman pada hari yang cerah. Mereka bergegas membawanya kepada doktor dan diberitahu dia alah kepada rumput.

Dia telah diberikan ubat, tetapi gejala-gejala yang berterusan menyebabkan dia tetap mempunyai bengkak yang melampau pada muka dan tangan. James akhirnya didiagnos dengan protoporphiria teruk Eritropoiesis (EPP) apabila dia berusia empat tahun.
EPP adalah keadaan photosensitivity jarang berlaku yang menjejaskan salah satu dalam 300,000 orang.

James, yang pergi ke Beech Street Komuniti Rendah di Winton, Salford, perlu memohon krim khas dan mengambil tablet Beta-Caroten untuk mengelakkan kulit dari terbakar.
Claire berkata: 'Serangan berlanjutan antara lima dan tujuh hari dan sangat menyakitkan.


'Saya tidak boleh tahan melihat James menderita. Dia harus menggunakan krim dan memakai topi setiap kali dia pergi luar tetapi kadang-kadang dia akan marah.
"Ia adalah sukar baginya, terutama pada musim panas apabila orang merenung dan bertanya mengapa dia memakai jaket. '
Akhirnya tingkap Dermaguard telah didermakan dan dipasang dirumah.

Claire berkata rumah kini 'cerah dan selamat' buat James '.

Prof Lesley Rhodes, seorang pakar dalam dermatologi eksperimen di Salford Diraja di mana James dirawat, berkata: 'EPP adalah satu penyakit yang jarang berlaku dan teruk seperti kulit boleh menjadi sakit dan bengkak. Biasanya ianya sukar untuk didiagnosis.






.

1 Penyokong CHELSEA:

Atira Ameer on March 9, 2012 at 3:58 PM said...

kesian . :(

 

Lulu pages Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!